2016
■ Hyundai rozjel prodej ojetých vozů
11. 10. 2016 – Po celkem dlouhé přípravě spustil Hyundai také v Česku svůj globální program prodeje ojetých vozů H-Promise. Jeho hlavní zásadou by měla být spolehlivost a prověřená historie, všechny vozy projdou přísnou vstupní prohlídkou. „Program je zaměřený na zánovní modely. Součástí každého prodejního týmu je vyškolený specialista pro zánovní vozy v programu H-Promise, který je zodpovědný za celý obchodní proces od výkupu až po prodej,“ doplňuje Miloš Adámek, mluvčí automobilky. Půjde o vozy do čtyř let stáří, budou tak mít vždy ještě aspoň jeden rok značkové záruky. Program H-Promise nabídne v ČR zpočátku desítka dealerů Hyundai, další mají postupně přibývat.
■ Auto ESA má nový web
10. 10. 2016 – Novou verzi svých webových stránek spustil autobazar Auto ESA. Jeho zobrazení se nyní plně přizpůsobí zařízení, na kterém si jej uživatel prohlíží. „Při vývoji jsme reflektovali současné trendy moderní technologie a také změnu chování uživatelů Internetu, včetně rozvoje nových zařízení jako jsou tablety nebo smartphony,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Web je samozřejmě přizpůsoben i pro zařízení s dotykovým displejem. Moderní design a rychlejší zobrazení fotografií vozidel výrazně zvýší komfort výběru vozu. „Technologické zázemí je aktuálně silně předimenzováno a zvládne bez problému i dvojnásobné zatížení,“ doplňuje Foltýn s tím, že stránky mají přibližně jeden milión návštěv měsíčně. Web Auto Esa nově také posílil v bezpečnosti, kdy je při ochraně uživatelových údajů technologicky srovnatelný s bankovními weby.
■ Ceny ojetin s podzimem klesly
5. 10. 2016 – V září letošního roku bylo na českém trhu nabízeno 78 tisíc ojetých automobilů s průměrnou cenou 187 731 korun. To je opět méně než v srpnu, téměř o 6500 Kč méně než na začátku roku. V září přitom bylo v České republice inzerováno o pět tisíc vozů víc než v předchozím měsíci. Zjistila to společnost AAA Auto, která cenový vývoj na trhu dlouhodobě sleduje. Nejčastěji se v inzerátech objevovaly modely Škoda Octavia a Fabia následovány Volkswageny Passat a Golf, respektive Fordy Focus a Mondeo. Průměrný nájezd nabízených vozů se v září proti srpnu zvýšil na 156 979 km s průměrným stářím 9,4 roku. Nejvíce ojetin bylo k dispozici v Praze (23 913).
■ Otázka pro …
25. 4. 2016 – V rámci programu Autopoint spouštíte prodej luxusních vozů. Co zákazníkům nabídnete?
RALPH HOWIE, ředitel Auto Palace: V AutoPoint Premium si zákazníci budou moci vybírat z vozů s jasným původem, servisní historií a garancí najetých kilometrů. Zároveň všechny automobily projdou kontrolou 72 technických parametrů před samotným přijetím na sklad. V krytém showroomu v Praze na Spořilově zájemci naleznou v plném provozu autobazaru na 300 prověřených vozů. Samozřejmostí pro zákazníky bude rovněž výběr z mnoha možností a variant financování a pojištění a možnost nákupu vozu na protiúčet. Zákazník při nákupu rovněž obdrží certifikát garantující zpětný výkup za nejlepší cenu na trhu ve chvíli prodeje. Propojení s AutoPoint International sídlící v Nizozemí nám umožní vyhledávat a do nabídky následně přidávat prémiové vozy ze zemí celé Evropské unie.
■ Mototechna Premium je dva roky na trhu
22. 4. 2016 – Pod hlavičkou Mototechna Premium, jež se zaměřuje na prodej luxusních zánovních automobilů, prodalo AAA Auto během dvou let její existence 581 vůz. Průměrná cena jednoho automobilu činí 909 tisíc Kč. Nejoblíbenější značkou je s téměř třetinovým podílem BMW a nejprodávanějším modelem obecně pak BMW řady 5. „Každý měsíc se prodá zhruba dvacet automobilů,“ uvedla při příležitosti malého jubilea programu Mototechna Premium ředitelka AAA Auto Kateřina Topolová. Největší zájem je o vozy SUV, jež tvoří téměř polovinu všech prodejů (49 %). Co se pohonu týče, vítězí na celé čáře automobily s dieselovými motory (80 %), vozy s automatickou převodovkou (92 %) a náhonem na všechna kola (73 %). Nejžádanější barvou je černá (29 %). V programu Mototechna Premium se podařilo prodat i různé skvosty jako kupříkladu Teslu Model S, Bentley Continental, Maserati GranTurismo nebo Chevrolet Camaro a Nissan GT-R.
■ Auto ztrácí na hodnotě ročně 10 procent
19. 4. 2016 – Osobní vozy ztratí každý rok od svého zakoupení přibližně desetinu své ceny. Vyplývá to ze statistik inzertního serveru s ojetými vozy Sauto.cz. Tempo poklesu ceny v jednotlivých letech se liší značkou od značky. U standardních značek se pokles zpomaluje po pěti letech, u prémiových asi po osmi. Standardní značky vozů, jako Škoda, Ford nebo Volkswagen, ztratí v prvních čtyřech, pěti letech 40 až 60 procent původní hodnoty. Pak se cena aut ustálí a klesá pouze o 2-3 procenta ročně. Prémiové značky jako Audi, BMW či Mercedes-Benz zaznamenávají strmý pokles ceny osm až devět let po prodeji, kdy ztratí až 80 procent ceny. U některých značek jsou zájemci ochotni si připlatit za dieselovou motorizaci. Například u Škody zvyšuje naftový motor cenu vozu až o 40 tisíc Kč, ale třeba u Fordu má typ paliva pouze malý vliv. Automatická převodovka může proti manuálu u zánovního auta zvýšit cenu o 60 tisíc korun. Cenu naopak nezvyšují prvky výbavy jako klimatizace, ABS nebo tempomat.
■ Autopoint nabídne více luxusních ojetin
14. 4. 2016 – Autopoint, další z významných hráčů na trhu s ojetinami, spustil program na prodej luxusních zánovních automobilů. AutoPoint Premium se soustředí převážně na prodej značek Audi, BMW, Mercedes-Benz a Volvo. „Veškerá vozidla v nabídce budou disponovat nízkým počtem najetých kilometrů, servisní knížkou a vynikající kondicí. Nabízeny budou automobily převážně po prvním majiteli,“ uvedl při této příležitosti Ralph Howie, generální ředitel společnosti Auto Palace. AutoPoint Premium bude otevřeno sedm dní v týdnu a nachází se v prvním patře spořilovské centrály Auto Palace v Praze.
■ Český trh s ojetinami výrazně ožívá
12. 4. 2016 – V nabídce ojetin v Česku se meziměsíčně objevilo o 15 tisíc ojetých vozů více. Spolu s tím ale roste i jejich průměrná cena … Vyplynulo to z kontinuálního sledování trhu, které provádí společnost AAA Auto. Podle jejích údajů dosáhl počet inzerovaných aut na českém trhu v březnu 99 tisíc, přičemž průměrná cena se oproti únoru zvýšila na 207 512 Kč. Průměrný nájezd ojetých vozů naopak proti únoru klesl na 150 626 km a průměrné stáří ojetin v nabídce bylo 9,3 roku. Mezi nejvíce inzerované značky ojetých vozů v uplynulém měsíci patřila tradičně tuzemská Škoda, následovaná VW a Fordem. Mírně si polepšila Škoda Superb na úkor Fordu Mondeo. Desítku uzavírají vozy BMW řady 3, Opel Astra a Renault Mégane.
■ Otázka pro …
11. 4. 2016 – Podobně jako loni narůstá letos počet dovážených ojetin ze zahraničí. Jaké jsou k tomu důvody?
MARTIN PAJER, Cebia: Příčinu vidíme především ve snaze českých zákazníků vyhnout se českým stočeným vozům. Neuvědomují si však, že problém stáčení existuje všude a není českým specifikem. Naopak převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě ´vylepšit´, protože zjistit historii auta v zahraničí je daleko obtížnější. Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu. Rostoucí zájem českých zákazníků o tyto vozy určitě není příslibem zlepšení kvality českého vozového parku.
■ Stanovení tržní ceny ojetého vozu
4. 4. 2016 – Cebia spustila program CebiCat GT, který umí v režimu online stanovit reálnou cenu ojetého vozidla. Po zadání VIN vozidla uživatel ihned zjistí technické parametry vozidla, jeho značku, model, provedení, výbavový stupeň, seznam sériového a dodatkového vybavení, prodejní cenu základní verze nového vozidla a jeho dodatkové výbavy. Obvyklá cena vozidla na českém trhu je stanovena na základě dynamické analýzy realizovaných a nabídkových cen srovnatelných vozidel. Program CebiCat GT obsahuje ještě další unikátní funkcionalitu – záložku se seznamem podobných vozidel na trhu. Uživatel už nemusí vyhledávat a srovnávat vozidla na internetu podle dané specifikace, ale aplikace vše provede za něj, a to i ke zpětnému datu. A to jak značkou, modelem a provedením, tak i výbavovým stupněm včetně rozsahu doplňkové výbavy. Program je zatím k dispozici pouze pro partnery společnosti, v průběhu roku ale bude poskytnut i motoristické veřejnosti jako součást systému Autotracer.
■ Jiný kraj, jiný mrav … platí i u ojetin
31. 3. 2016 – Společnost AAA Auto provozuje svá prodejní autocentra ve čtyřech státech, a ačkoliv tyto země spolu převážně sousedí, každý trh je víceméně specifický. Zatímco průměrná cena ojetin v České republice činila loni 180 tisíc Kč a v Polsku dokonce jen 130 tisíc, na Slovensku to bylo více než 313 tisíc. Nejmladší ojetiny (9,3 roku) se nabízejí na Slovensku, nejstarší pak v Polsku (11,9 roku), v Česku je to rovných 10 let. Znatelné rozdíly jsou patrné u průměrného nájezdu kilometrů – oproti Česku a Slovensku, kde činil počet najetých km u vozů v průměru 147 tisíc (SR), respektive 148 tisíc (ČR), ukazoval v Polsku a Maďarsku tachometr u průměrné ojetiny shodně 169 tisíc ujetých km. Liší se také žebříčky nejprodávanějších modelů: zatímco v Česku a na Slovensku si první dvě příčky drží Škoda s modely Octavia a Fabia, v Polsku a v Maďarsku se do TOP 10 nedostal jediný zástupce české Škody. V obou zemích s jasným přehledem dominuje Opel Astra. Jedinými modely, které se do desítky dostaly ve všech čtyřech zemích, jsou Volkswagen Passat, Ford Focus a BMW řady 3.
■ AAA Auto otevře letos další autocentra
25. 3. 2016 – V roce 2015 bylo v České republice, Polsku, Maďarsku a na Slovensku nabízeno okolo 4,5 miliónu ojetých automobilů a s novou sezónou jejich počet výrazně roste. Vyplynulo to z analýzy společnosti AAA Auto, která i proto chystá letos otevřít dalších pět nových poboček, minimálně jednu v každé zemi, kde působí. „Pokračujeme ve snaze dosáhnout hustoty poboček jako v ČR, kde jsme minimálně jednou v každém kraji, někde i vícekrát,“ uvedla k záměru společnosti její ředitelka Karolína Topolová. „V momentě, kdy otevřeme pětačtyřicátou pobočku, bude denní nabídka naší společnosti činit 13 500 vozů.“ AAA Auto se v České republice a na Slovensku soustřeďuje na zastoupení ve městech nad 40 tisíc obyvatel, v Maďarsku na krajská města a v Polsku na města s více než 300 tisíci obyvateli.
■ Ojetiny si stále častěji vybíráme na Internetu
18. 3. 2016 – Zákazníci AAA Auto si stále více vybírají ojeté vozy prostřednictvím internetových stránek nebo mobilní aplikace. Podíl se za poslední dva roky zvýšil zhruba o deset procentních bodů na 80 procent, což v rámci skupiny reprezentuje 50 tisíc aut. Roste i prodej on-line bez prohlídky vozu. „Na pobočky si lidé chodí prakticky již jen vyzkoušet a fyzicky prohlédnout vybraný automobil, aby se ujistili, že jeho popis na webu souhlasí s realitou,“ říká ředitelka Karolína Topolová. Drtivou většinu vozů, které si zákazníci koupí online bez osobní prohlídky, prodává společnost pod značkou Mototechna. Český web zaznamenal loni přes 30 miliónů návštěv s devíti milióny unikátních návštěvníků. „On-line prodej ojetých vozů se v západní Evropě pozvolna rozvíjí a zákazníci si na něj začínají zvykat. V regionu střední a východní Evropy jsme průkopníky,“ dodala Topolová.
■ Když kupuje ojetinu žena …
8. 3. 2016 – U příležitosti Mezinárodního dne žen zveřejnilo tiskové oddělení AAA Auto několik zajímavých informací o svých zákaznicích. Ženy tvoří téměř 30 % zákazníků, častěji volí menší vozy s nižším obsahem, které jim umožňují snazší parkování a jež mají nižší spotřebu při jízdě po městě. Podle statistik autocentra AAA Auto preferuje 47 % zákaznic hatchback a 24 % kombi. Nejoblíbenější značkou roku 2015 se stala Škoda, která tvořila 27 % prodejů, na druhém místě se umístil Volkswagen. Z vlastností vozu třetina žen dává přednost praktičnost před komfortem, bezpečnost je pro ně až na třetím místě. Více než polovina zákaznic si v AAA Auto koupila vůz s benzínovým motorem (52 %) a téměř 90 % zvolilo vůz s manuální převodovkou. Nejoblíbenější barvou byla šedá (19 %) následována modrou (17 %) a červenou (14 %). Nejvíce zákaznic pocházelo ze Středočeského kraje (14 %).
■ Nejvíce stáčenými auty jsou škodovky
22. 2. 2016 – Cebia na základě analýzy vloni prověřovaných ojetin zveřejnila žebříček automobilů s nejčastěji stáčenými tachometry. Smutným vítězem je domácí Škoda následována Volkswagenem, Audi, BMW, Fordem a Renaultem. Počet stáčených aut podle ředitele Cebie Martina Pajera de facto kopíruje pořadí prodejnosti ojetých vozů v tuzemsku: „Po těchto vozech je největší poptávka, mají největší podíly na prodejích ojetin, a proto u nich podvodníci nejvíce stáčejí počítadla ujetých kilometrů.“ Zároveň ale Cebia zjistila, že dlouhodobě naštěstí nedochází ke zvyšování celkové míry stáčení ojetin, která se již několik let drží na hranici 40 %. V rámci modelových řad vede pořadí s úpravou najetých kilometrů Škoda Octavia (49 %) před Škodou Fabia (46 %), Volkswagenem Passat (45 %) a Audi A6 (44 %). Naopak nejméně jsou stáčeny vozy korejských značek Kia a Hyundai (Ceed 16 % a i30 18 %), ale také třeba Toyota Yaris (21 %), Seat Ibiza (18 %) nebo Opel Corsa (17 % stočených). „Smutným držitelem rekordu za loňský rok je podle našich zjištění jistý Volkswagen Passat, kterému byl upraven tachometr o neuvěřitelný půl miliónu kilometrů - ze 750 tisíc na 250 tisíc. A nedávno jsme narazili na jedno BMW řady 7 z roku 2008, které bylo nabízeno se stavem tachometru 229 215 km, přičemž před rokem mělo podle našich záznamů najeto 690 000 km. Bylo tedy stočeno minimálně o 460 000 km,“ uvádí smutné příklady Pajer ze společnosti Cebia. Běžně jsou podle něj auta stáčena o 80 až 150 tisíc kilometrů.
■ Firmy a živnostníci kupují dražší ojetiny
19. 2. 2016 – Zákazníci autocenter AAA Auto z řad živnostníků a malých firem jsou ochotni do nákupu ojetého vozu investovat v průměru o 70 000 Kč více, než běžný zákazník. Vyplývá to z interního průzkumu společnosti. Pořízení vozu totiž chápou zároveň jako investici do svého podnikání. Nejčastěji si pořizují vozy kombi nebo SUV do pěti let stáří v ceně okolo 250 tisíc korun. AAA Auto se v letošním roce chystá zaměřit právě na tuto skupinu zákazníků, jejichž počet v poslední době významně roste. Zákazníkům z řad OSVČ a menších firem v roce 2016 nabídne nový specializovaný VIP program, jehož součástí bude individuální přístup ke každému zákazníkovi, specializovaný tým obchodníků a speciální call centrum.
■ Otázka pro …
18. 2. 2016 – Kolik zákazníků si ve vašich autocentrech pořizuje vůz na splátky a v jaké výši nejčastěji?
KATEŘINA TOPOLOVÁ, ředitelka AAA Auto: Na splátky si vůz pořizuje zhruba polovina zákazníků. Průměrná výše úvěru je v současnosti 135 600 Kč, přičemž financování využívají zákazníci u aut s průměrnou cenou 185 tisíc korun. Nejčastěji hradí 26 % ceny vozu z naspořených peněz a na zbytek využijí právě financování. Přibližně desetina zákazníků má zájem o měsíční splátky v rozsahu 300 až 500 Kč, více než polovina zájemců si pak sjednává splátky v rozmezí 1500-3000 korun. V nadsázce je možno říci, že lidé vlastně neshánějí konkrétní model auta, ale spíše splátku, která jim vyhovuje a výši úvěru, jíž jim banka odsouhlasí. Teprve potom se k nabídce páruje auto, které se dá za úvěr s konkrétní splátkou pořídit.
■ Das WeltAuto dosáhlo loni rekordního prodeje
9. 2. 2016 – Program Das WeltAuto má nový rekord: 17 311 prodaných vozů v roce 2015. To je proti předešlému roku více o téměř 2100 vozů, tedy o více než 13 procent. Nejžádanější auta nesla značku Škoda, ale podle ředitele programu DWA Romana Filipa rostla poptávka po ojetých vozech všech značek. Škodovek se v roce 2015 prodalo v rámci DWA 8421 (meziročně +16,7 %), Volkswagenů 3582 (+6,3 %) a Audi 1248 vozů. „Ke skvělým obchodním výsledkům přispěla celá řada úspěšných marketingových akcí, z nichž mnohé pokračují i v roce 2016," doplnil Filip. Program prodeje ojetých vozů Das WeltAuto patří do portfolia společnosti Porsche Česká republika, která na českém trhu zastupuje výrobce Volkswagen a její značky VW, Audi a Seat.
■ Nejprodávanější byl šestiletý hatchback v benzínu
26. 1. 2016 - Společnost AAA Auto zveřejnila analýzu prodejů za minulý rok. Vzhledem k tomu, že jde o největšího prodejce ojetých aut u nás, údaje naznačují chování víceméně celého trhu. Nejžádanější ojetinou byla v loňském roce například Škoda Fabia. Na dalších místech se umístily Škoda Octavia, VW Passat, Ford Focus a Mondeo. Obecně se nejprodávanější ojetinou stal hatchback poháněný benzínovým agregátem o výkonu do 69 kW. Dominovala auta s průměrným stářím šesti let a manuální převodovkou. Nejoblíbenější barvou je stříbrná. Proti roku 2014 došlo loni podle analýzy AAA Auto k několika změnám v chování zákazníků – po letech, kdy prodejům vládly kombíky, se v loňském roce nejvíc prodalo hatchbacků (36 %) a větší zájem byl také o motorizace s nižším výkonem. Zatímco v roce 2014 byly nejoblíbenější 86-100kilowattové verze, loni auta s výkonem do 69 kW (36 %) a v rozmezí 70-85 kW (31 %). Průměrná cena prodaného vozu v roce 2015 dosáhla u AAA Auto částky 180 000 Kč, zákazníků kupujících vůz na splátky, bylo přibližně polovina. Vyhledávanějším palivem zůstává benzín (54 %) oproti dieselem poháněným vozům (45 %), stejně tak si oblibu suverénně drží manuální převodovka, jež dominuje u 89 % případů. Nejvíce kupovanými byly automobily ve věku kolem 6 let a detailně doloženou servisní historií. Všechny údaje vycházejí z každoroční analýzy nejprodávanějších specifikací ojetých vozů AAA Auto Index.
■ Otázka pro …
25. 1. 2016 – V autocentrech AAA Auto byly loni nejžádanějšími auta s nízkým výkonem motoru. Jak si to vysvětlujete?
KATEŘINA TOPOLOVÁ, AAA Auto: Obliba slabších agregátů se pomalu stává trendem. Zatímco předloni byly nejoblíbenější motory s výkonem 86-100 kW, loni zvítězila auta s výkonem do 69 kW (36 % prodejů) a druhé místo obsadily o kategorii silnější automobily s motory 70-85 kW (31 %). Lidé teď daleko více při výběru vozu hledí na bezpečí a praktičnost automobilu než na sílu pohonné jednotky. Faktem také je, že současné slabší vozy v porovnání s automobily o stejném výkonu prodávanými například před 20 lety jsou díky lepším jízdním vlastnostem v každodenním provozu bezproblémově použitelné.
■ Otázka pro …
13. 1. 2016 - Podle vašich odhadů se loni u nás prodalo o 6 % více ojetin. Jakým způsobem?
MARTIN PAJER, Cebia: Z celkového odhadovaného počtu 660 000 ojetin bylo podle naší analýzy asi 350 000 aut prodáno mezi soukromými osobami, 310 tisíc pak prodejci ojetých vozidel. Z nich nejvíce prodaly autobazary (230 000 ks), dealeři v rámci importérských certifikovaných programů (63 762) a zbytek leasingové a splátkové společnosti. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo vloni do ČR individuálně dovezeno a zaregistrováno 151 334 ojetých vozidel, což znamená 26% nárůst oproti roku 2014. Zbývajících 508 666 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku. Při průměrné ceně vozidla 196 000 Kč činil celkový objem trhu s ojetými vozidly téměř 130 miliard korun.
■ Vloni se v Česku prodalo okolo 660 000 ojetin
12. 1. 2016 – V Česku se v loňském roce podle odhadů společnosti Cebia prodalo okolo 660 tisíc ojetých vozů. To znamená více než šestiprocentní nárůst oproti roku 2014. Hlavní změnou loňska, která ovlivnila řadu dalších ukazatelů, byl především markantní růst počtu dovážených ojetých vozidel, konkrétně o 26 %. Téměř polovina z nich je starší deseti let. Stále významnějším zdrojem ojetých vozů na českém trhu jsou podle analýzy Cebie ovšem i importérské certifikované programy. Jejich prostřednictvím bylo v roce 2015 prodáno 63 762 ojetých vozidel, což znamená 21% meziroční nárůst. Vedoucími značkami v oblasti ojetých vozů jsou Škoda, Volkswagen a Ford, nejvíce prodávanými modely byly loni Škody Octavia a Fabia, Volkswagen Passat, Ford Focus a Volkswagen Golf. Začínají se však prosazovat i značky jako Kia nebo Hyundai, jejichž podíly rostou zejména mezi mladšími ojetinami českého původu. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce klesla z 205 tisíc na 196 000 Kč. Průměrné stáří bylo 9,5 roku. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 142 000 km. Nepopulárnějšími barvami prodaných ojetých vozidel byly vloni šedá a bílá. Prodejní čísla trhu s ojetinami jsou ovšem pouze odhadem na základě celoroční analýzy trhu, do níž se promítají data Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informace zveřejněné autobazary a interní data a zkušenosti společnosti Cebia.