2015 

 

■ Volkswageny na kontrolu v Česku nemusejí

16. 12. 2015 – Majitelé dieselových volkswagenů, jichž se dotýká emisní skandál, nemusejí v Česku na povinnou servisní prohlídku. Uvedl to český ministr dopravy Dan Ťok po jednání se zástupci britské certifikační organizace VCA, u níž vozy Škoda podstupují homologační emisní měření. „Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software,“ uvedl ministr v tiskovém prohlášení. V lednu se pak ještě setká se zástupci visegrádské skupiny, kde bude probrán jednotný postup a padne definitivní rozhodnutí na evropské úrovni. Pro zajímavost: například v Německu má být pro vozy dotčené tímto „skandálem“ návštěva servisu povinná …

 

■ Stočení tachometrů na Slovensku s pokutou

14. 12. 2015 - Na Slovensku zavedou zákaz stáčení tachometrů u ojetých vozidel, tamní autobazary by podle zákona měly mít zakázáno se stočenými automobily obchodovat. Za porušení zákona hrozí vysoké pokuty. Slovenská obchodní inspekce bude od března příštího roku ukládat viníkům za přetáčení tachometrů nebo již za samotné obstarání pomůcek k neoprávněné manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti vozidla pokutu 3000 až 50 000 eur (81 000 až 1,35 miliónu Kč). Stejná pokuta bude hrozit i prodejcům vozidel, pokud zájemcům nabídnou auto s upraveným stavem tachometru, a to bez ohledu na to, kdo s tachometrem manipuloval. Dokazování stočení kilometrů bude ale více než složité. Nejčastěji se totiž stáčejí dovozová vozidla, a to ještě před přihlášením na Slovensku a není zatím také jasné, jaké zdroje budou pro určení pravdivého počtu najetých kilometrů relevantní a hodnověrné. Navíc někteří odborníci z oboru už nyní zákon kritizují za to, že ho lze obejít, jelikož například neobsahuje zákaz prodeje stočených vozů občany. Až praxe tedy ukáže, jestli nový zákon pomohl na Slovensku vyřešit letitý problém, anebo vznikl jen další právní kočkopes …

 

■ Škoda spustila web k řešení Dieselgate

10. 12. 2015 -  Automobilka Škoda spustila web, na kterém si mohou majitelé podle VIN kódu zjistit, zda se jejich naftového vozu týká problém s obcházením měření emisí. Dotaz mohou vznést i na bezplatnou infolinku 800 600 000. Vedle adresy https://go.skoda.eu/servisakce lze vůz prověřit i na stránce https://www.skoda-auto.cz v levém menu pod záložkou Ověření softwaru naftových motorů. Bude-li se problém týkat zadaného vozidla, nabídne stránka zákazníkovi možnost kontaktování smluvního partnera Škody nebo infolinky. Škoda zatím neuvedla, jak problém bude řešit, spekuluje se o několika alternativách – o aktualizaci špatného softwaru nebo zabudování většího katalyzátoru. V krajním případě by ale výrobce mohl měnit i celý vůz. Společnost již dříve oznámila, že problematický dieselový motor koncernu VW s typovým označením EA 189 namontovala do 1,2 miliónu vozů. Jde o tří- a čtyřválcové motory se zdvihovými objemy 1,2, 1,6 a 2,0 litru s emisní normou Euro5. Dostaly je modely Fabia II. (v letech 2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2013). Do aktuálně nabízených modelů v Evropě již Škoda tyto motory nemontuje. Podle odborníků mají USA přísnější emisní normy a v Evropě by tyto vozy i bez speciálního režimu normálně homologačním testem prošly.

 

■ V listopadu hledalo v Česku kupce 94 tisíc ojetin

7. 12. 2015 – Podle údajů z monitoringu českého trhu společností AAA Auto bylo minulý měsíc v Česku nabízeno 94 000 ojetých vozů. Jejich průměrná cena dosahovala 181 909 Kč, nájezd kilometrů 153 074 a stáří 8,9 roku. Nejvíc ojetin bylo nabízeno v Praze (25 806), nejméně v Karlovarském kraji (1633). Nejčastěji nabízenými vozy byly modely Škoda Octavia a Fabia, jež spolu představovaly plných 20,13 % nabídek. Velké zastoupení v nabídkách měly ještě vozy značek Volkswagen a Ford, konkrétně modely Golf, Passat, Focus a Mondeo. Jak uvedla společnost AAA Auto, nabídku vozů neustále mapuje 30 analytiků jejího výkupního oddělení, kteří denně aktualizují cenovou mapu ojetin nejen v České republice, ale v celém regionu střední Evropy. Sledují inzeráty na webových serverech, v tištěných médiích, ale také webové nabídky autobazarů. AAA AUTO dále prostřednictvím call centra, emailem a prostřednictvím kontaktních formulářů analyzuje měsíčně až 15 000 přímých nabídek vozů, z nichž přibližně pět tisíc nakonec vykoupí. Trh ojetin se v listopadu podle zdrojů z AAA Auto meziměsíčně zvedl přibližně o 18 tisíc vozů.

 

■ Podvod VW je kriminálním činem

30. 9. 2015 - Pracovníci německého automobilového koncernu Volkswagen, kteří stojí za falšováním údajů o emisích, se dopustili kriminálního jednání a musejí přijmout osobní zodpovědnost. Podle BBC to řekl ministr hospodářství spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, který je členem dozorčí rady Volkswagenu. Němečtí prokurátoři už začali vyšetřovat bývalého šéfa VW Martina Winterkorna.


 

■ Když (ojeté) auto kupuje žena …

25. 6. 2015 – V AAA Auto už řadu let pečlivě schraňují a vyhodnocují nejrůznější data, která získají při prodeji svých vozů. Nejnověji zveřejnili fakta o tom, v jakém počtu u nich nakupují ženy ... Vyplývá z nich, že v loňském roce nakoupily auto v AAA Auto ženy třetinu všech prodaných vozů. Nejvíce jich bylo na Karlovarsku, v Praze a Plzni. Na opačném konci tabulky čtrnácti českých krajů figurují kraje Jihomoravský, Pardubický a Vysočina. „Podíl žen mezi zákazníky pravidelně stoupá již několik let v řadě. Nezajímá je už ovšem pouze barva a celkový vzhled, naopak stále častěji chtějí praktického pomocníka pro všední den,“ doplňuje informaci šéfka AAA Auto Karolína Topolová. Z vlastností vozu třetina žen upřednostňuje praktičnost před komfortem, až třetí je faktor bezpečnosti. Naopak u dostupné výbavy automobilu považuje něžné pohlaví bezpečnost za nejdůležitější. Z nabídky preferují ženy spíše menší kompaktní vozy s ladným a moderním vzhledem jako jsou například Toyota Yaris, Opel Astra nebo Ford Fiesta.

 

■ Otázka pro …

12. 6. 2015 - Začali jste nabízet zdarma povinné ručení po dobu nákupu vozidla. Je to potřeba?

MARTIN PAJER, Cebia: Jednoznačně ano. Zjistili jsme, že většina motoristů se domnívá, že mohou odjet od prodejce bez sjednaného vlastního povinného ručení. To je jeden z častých omylů, které se dějí při nákupu vozidla. Proto nyní ve spolupráci s pojišťovnou Uniqa nabízíme zákazníkům, kteří si prověří vůz v našem systému Autotracer, možnost si toto pojištění sjednat zdarma na dobu dvou týdnů. Náš zákazník se tedy nemusí při nákupu vozidla na místě rozhodovat o výběru správné pojistné smlouvy s ročním pojistným.

 

■ Lidé kupují rádi ojetá MPV s LPG

12. 6. 2015 – Jako nová bývají pro svou cenu nedosažitelná, o to větší zájem o ně je v ojetém stavu. Řeč je o vozech typu MPV, která uživatelům nabízejí především dostatek přepravního prostoru, variability, komfortu, bezpečí i možností využití. Coby ojetina už na nich visí i o dost přijatelnější cenovka …Vzrůstající oblibu velkoprostorových automobilů zaznamenali například v autocentrech AAA Auto, kde se jich za poslední tři měsíce prodalo už více než 600. Absolutními lídry mezi nimi jsou pak modely Renault Scénic a Škoda Roomster. A dalším trendem v tomto směru je pohon na LPG. „Víceúčelové vozy sice nabízejí pohodlnější nastupování, lepší výhled, komfort či bezpečnost, nicméně negativní vlastností jsou oproti tomu zpravidla vyšší provozní náklady. Právě typ paliva u MPV se dnes proto stává čím dál více zásadnější položkou. A letos tento trend ovládly vozy LPG,“ uvádí k tomu Karolína Topolová z AAA Auto. Podle ní je nárůst zájmu o auta s LPG dán obavou, že zlevnění cen benzínu a nafty může být jen krátkodobou záležitostí, zatímco LPG nabízí trvalejší garanci úspory. Druhým faktorem je rostoucí důvěra k vozům s tímto pohonem a třetím pokračující trend rozevírajících se nůžek mezi cenami nových a ojetých vozů. MPV jako roční či dvouletá auta lze koupit výrazně levněji než nová.

 

■ Rozšíření služeb Autotraceru

12. 6. 2015 - Cebia spustila ve svém systému Autotracer nové služby pro zákazníky, kteří si kupují ojeté auto. Kromě komplexního prověřování historie nově nabízí pojištění, financování, prodej vozu prostřednictvím aukce, nabídku alternativních vozidel, zabezpečení vozidla a chystá i nabídku servisních služeb. Aktuálně společnost spustila akci pojištění zdarma na dobu koupě vozidla. „Systém Autotracer na ověření historie automobilů se díky těmto novinkám stává komplexním on-line nástrojem poskytujícím všechny služby, které motorista potřebuje při koupi ojetého vozidla,“ uvedl Jan Dryák ze společnosti Cebia v zaslané tiskové zprávě.

 

■ Největší svolávací akce v dějinách

31. 5. 2015 - Problémy s airbagy Takata zasáhnou ještě více vozů, než doposud. Celosvětově půjde až o 53 miliónů aut. Ve Spojených státech došlo v minulém týdnu k dalšímu rozšíření počtu vozů, díky čemuž se počet svolaných aut zde zdvojnásobil z dosavadních 17 miliónů na aktuálních téměř 34 miliónů vozů. Jedenáct automobilek po celém světě už od roku 2008 kvůli potížím s airbagy Takaty svolalo do servisů přes 36 miliónů vozů, takže s oznámením z minulého týdne dosáhne jejich celkový počet asi 53 miliónů. Jde o největší svolávací akci v historii automobilismu. Ta podle odhadů bude Takatu a její zákazníky z řad automobilek stát čtyři až pět miliard dolarů, tedy až 125 miliard Kč. Vadné airbagy Takata jsou po celém světě zodpovědné za minimálně šest úmrtí a více než stovku zranění. Svolávací akce kvůli tomu probíhaly a probíhají také v Česku a na Slovensku, zde však k žádným nehodám, zraněním či úmrtím následkem toho nedošlo.

 

■ Otázka pro …

29. 5. 2015 - S blížícím se datem dohlášení aut v takzvaném polopřevodu hrozí u prodaných ojetin nebezpečí podvodů. Jak „pracujete“ s auty v polopřevodu v AAA Auto?

KAROLÍNA TOPOLOVÁ, AAA Auto: Naši zákazníci nemusejí mít žádné obavy, v AAA Auto všechny vozy přímo vlastníme, žádné vozidlo tak není v takzvaném polopřevodu. Navíc na vozy dáváme doživotní garanci čistoty právního původu. Největší riziko je při koupi ojetého vozu v komisním prodeji, kdy bazar je pouze zprostředkovatelem prodeje, a není tedy vlastníkem vozu. Pokud budou k autu chybět některé dokumenty, které může dodat jen skutečný vlastník, bude dokončení registrace nemožné, termín do konce června se nestihne a takový vůz bude trvale vyřazen z provozu. Velmi vysoké riziko je také při nákupu od soukromé osoby na inzerát. Může se jednat o způsob, jak se zbavit vozu v polopřevodu na poslední chvíli - prodávající může být účelově najatý bílý kůň, který po prodeji přestane komunikovat a veškeré riziko vyřazeného vozu pak spadnou právě na nového vlastníka. V AAA Auto jsme k problematice zřídili speciální telefonní linku a také webové stránky s on-line poradnou.

 

■ Vozový park více a více stárne

29. 5. 2015 - Počet vyřazených osobních automobilů v Česku klesá, proto do jisté míry i více stárne místní vozový park. Na druhou stranu vývoz ojetin roste, meziročně dosáhl téměř 160 procent. Uvedlo to ve svém pravidelném měsíčním reportu Sdružení automobilového průmyslu (SAP). V České republice bylo podle SAP za leden až duben 2015 vyřazeno celkem 58 258 osobních automobilů, z toho 38 570 trvale a 19 688 bylo exportováno. Trend má tedy trvale klesající tendenci, která se promítá i do stále stárnoucího vozového parku. Zatímco v roce 2012 bylo za první čtyři měsíce roku trvale zrušeno 47 463 osobních aut, letos to je o téměř 19 % méně. Na druhé straně export ojetých osobních automobilů vzrostl ve srovnání stejných období o skoro  160 %. Uvedený trend ve vyřazování osobních automobilů má negativní dopad zejména na zpracovatele autovraků, jejichž kapacity jsou připraveny na mnohem vyšší počty vozidel určených k ekologické likvidaci – v roce 2014 tam skončilo jen necelých 10 % trvale zrušených osobních automobilů a malých užitkových vozidel.

 

■ Když auto, tak s klimatizací

19. 5. 2015 – Standardy při nákupu ojetého vozu se každým rokem zvyšují. Kromě bezpečnostních prvků je nyní u ojetin žádána hlavně klimatizace. Vyplývá to ze statistik autobazarů AAA Auto. Zatímco v roce 2008 byl vybaven klimatizací pouze přibližně každý druhý prodaný ojetý vůz (49 %), v loňském roce se klimatizace nacházela už v 83 % prodaných automobilech. Prvkem, který podle statistik AAA Auto zaznamenal nejvýraznější nárůst, byl tempomat, jenž se v loňském roce nacházel v 38 % prodaných vozů ve srovnání se sedmi procenty v roce 2008.

 

■ Mototechna Premium za rok prodala 300 aut

9. 5. 2015 – Projekt Mototechna Premium autobazaru AAA Auto je úspěšný. Během prvního roku existence se v jeho rámci prodalo 295 vozů. Pod značkou Mototechna Premium se prodávají výhradně luxusní ojeté vozy prémiových značek, průměrná cena jednoho prodaného vozu byla 840 tisíc korun. Prodejům dominovaly ze dvou třetin značky Audi, BMW a Mercedes-Benz. Nejvíce oblíbeným modelem bylo Audi Q5. Přibližně 55 % prodejů Mototechny Premium tvoří SUV a off-roady, 76 % prodaných vozů jsou diesely. A nejzajímavější vozy prodané v uplynulém roce? BMW M4, BMW X5 M, X6 M a X6 ActiveHybrid, Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Lexus IS-F, Nissan GT-R a Porsche 911. Mototechna Premium dále prodala i vyslovenou sběratelskou raritu, a sice americký pick-up Ford F-150 v limitované edici Harley-Davidson.

 

■ Ceny ojetin v Česku stoupají

23. 4. 2015 - V Česku se loni prodalo 620 000 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Uvedla to společnost Cebia. Nejpopulárnějším modelem mezi ojetinami jsou stále domácí Škody Octavia a Fabia před modely VW Golf a Hyundai i30. Průměrná cena ojetin prodávaných na českém trhu se se podle zjištění Cebie v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o pět tisíc korun na 210 000 Kč. Důvodem je oslabení koruny, jež zdražilo auta z druhé ruky dovážená ze zahraničí. Ta měla podíl také na dalším trendu – zvýšení průměrného stáří prodávaných aut. Zatímco loni od ledna do března byl v Česku podíl aut do pěti let stáří 42 %, letos to bylo jen 31 %. Podíl vozidel starších 12 let se pak zvýšil na 18 %. V průměru měly prodávané ojetiny udávaný stav tachometru 140 000 km. Jak společnost Cebia ve své zprávě dále uvedla, dlouhodobě nejvíce poptávanou kategorií jsou vozy do 100 000 korun. Jejich podíl se ale proti loňsku snížil na 34 %. Druhou nejprodávanější skupinou byly vozy s cenou mezi 100 000 a 150 000 Kč. Jejich podíl naopak vzrostl ze 17 na 20 procent. Většinu prodávaných ojetých aut tvořily vozy od majitelů z Česka, jejich podíl proti loňsku však klesl na 72 procent. Dovoz ojetin se zvýšil na 33 916 vozů (24 %), přičemž nejvíce si Češi dováželi auta z Německa, Itálie a Francie.

 

■ Otázka pro …

15. 4. 2015 - Systém Autotracer funguje od roku 2008, nyní prošel rozsáhlými úpravami. Jaké jsou nejzásadnější?

Ing. MARTIN PAJER, Cebia: Spuštěním nové verze systému Autotracer jsme završili dvouletý náročný vývoj, jehož součástí bylo nejen vytvoření nové grafiky a struktury, ale kompletní přepracování architektury systému. Tento vývoj stál naši společnost 16 milionů korun a obnášel programovací práce, vytvoření grafiky, nákup dat, vytvoření nových datových zdrojů a několikaměsíční testování. Spuštěním nové verze však vývoj systému nekončí a již nyní pracujeme na dalších inovacích.

 

■ Nová verze vyhledávače Autotracer

15. 4. 2015 - Společností Cebia spustila novou verzi systému Autotracer. Ten poskytuje již od roku 2008 souhrn důležitých informací z historie vozidla. Systém má novou přehlednější grafiku a strukturu, nabízí zákazníkům řadu finančních zvýhodnění (čtyři finanční balíčky s různým objemem informací) a především poskytuje několik zcela nových funkcionalit. Hlavní novinkou v tomto směru jsou u Autotraceru výbavy vozidel z výroby (kompletní specifikace standardní výbavy i volitelné a ceníkové ceny od výrobce). Díky nim si zákazník může prověřit, zda na vozidle má všechny položky výbavy a že se skutečně jedná o původně vyrobené vozidlo. Tato funkcionalita systému pracuje s databází čítající 400 miliónů záznamů. Dalším novým nástrojem je on-line kontrola vybraného identifikátoru na zvoleném vozidle, díky němuž lze ověřit, že se jedná o stejné vozidlo s tímto VIN kódem. Ředitel společnosti Cebia Martin Pajer dále dodává: „Datové zdroje výrazně posílily hlavně v oblasti záznamů o pojistných událostech v historii vozidla. Nyní získává společnost Cebia data od většiny předních pojišťoven na trhu. Zákazník se tak dozví o škodní události, která na prověřovaném vozidle proběhla, a která v praxi bývá často prodejcem zatajena a vozidlo je prezentováno jako nehavarované.“ Systém Autoracer je v současné chvíli asi nejkomplexnějším nástrojem na prověřování historie vozidel na českém trhu, jeho databáze obsahuje téměř miliardu záznamů.

 

■ Otázka pro …

19. 1. 2015 – Loňský rok byl pro Das WeltAuto mimořádně úspěšný. S čím novým přijdete letos?

ROMAN FILIP, Das WeltAuto: Pro rok 2015 plánuje Das WeltAuto další ofenzivu, která přinese zákazníkům ještě vyšší kvalitu prodeje. Intenzivnější spolupráce se společností ŠkoFIN umožní nabídnout inovativní způsoby financování a další novinky lze očekávat v oblasti záruk a pojištění. Na programu bude samozřejmě i pokračující optimalizace veškerých procesů při kontaktu se zákazníkem u všech prodejců Das WeltAuto, včetně ještě intenzivnějšího propojení s prodejem nových vozů a autorizovaným servisem, aby byla zaručena maximální spokojenost zákazníků.

 

■ V rámci Das WeltAuto se loni prodalo 15 000 aut

19. 1. 2015 - S 15 216 prodanými ojetými vozy dosáhl v roce 2014 program Das WeltAuto rekordního prodeje. Průměrná cena prodané ojetiny v síti Das WeltAuto čítající už 50 prodejců je téměř 330 000 Kč. Loňský rok byl ve znamení dalšího růstu sítě Das WeltAuto nejen z hlediska prodeje, ale i zvýšením počtu prodejních míst. Do programu se zařadili dva noví prodejci (Chlumec nad Cidlinou a Děčín), čímž celkový počet prodejních míst vzrostl na padesát. Rostla rovněž návštěvnost webové stránky Das WeltAuto, která je důležitým prodejním nástrojem, neboť prezentuje kompletní nabídku více než 2300 vozů všech prodejců. „Rekordní výsledky z loňského roku nám dělají samozřejmě velkou radost. Nehodláme však usnout na vavřínech a po loňském rozšíření prodejní sítě připravujeme pro letošní rok další inovace, které přinesou zákazníkům ještě vyšší kvalitu prodeje prověřených ojetých vozů,“ dodává Roman Filip, ředitel programu prodeje ojetých vozů Das WeltAuto společnosti Porsche Česká republika.

 

■ Otázka pro …

12. 1. 2015 - Jakou měrou se dnes na prodejích AutoEsa podílí elektronický způsob obchodování?

PAVEL FOLTÝN, AutoESA: Stručně řečeno: velkou a stále podstatnější. V roce 2014 jsme zaznamenali 8,3 miliónu návštěv na svých webových stránkách, což je oproti roku 2013 nárůst o 20 %. Výrazně se také zvýšil počet internetových objednávek a rezervací konkrétních vozů. Těchto rezervací bylo loni zaznamenáno více než 53 tisíc. Výrazný nárůst byl zaznamenán také v oblasti přístupů z mobilních zařízení, tedy tabletů a takzvaných chytrých telefonů, a to nejen na webové stránky společnosti, ale také do speciální aplikace AutoESA vyvinuté právě pro tato zařízení. Nárůst přístupu z mobilních telefonů činil 90 % a z tabletů pak dokonce 107 %.

 

■ Autobazary AutoEsa loni rostly o osm procent

12. 1. 2015 - V loňském roce bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o osm procent více než v roce 2013. „Prodejní výsledky společnosti AutoESA byly ovlivněny především úspěšným vstupem do ostravského regionu a zvýšenou orientací společnosti na elektronický způsob obchodování“, říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. Z hlediska aut byl největší zájem tradičně o vozy značky Škoda, Volkswagen a Ford. Výrazně se však zvýšila poptávka po vozech značek Hyundai, Kia a Dacia. Tyto vozy jsou zákazníky žádané pro jejich výborný poměr cena/užitná hodnota a také díky faktu, že mnohé vozy byly prodávány jako nové s pěti- nebo sedmiletou zárukou. Ojeté vozy těchto značek jsou tak často prodávány ještě s originální značkovou zárukou. Autocentra AutoESA zaznamenala loni také vyšší poptávku od zahraničních zákazníků, především německých a francouzských prodejců ojetých vozů. Ti v roce 2014 koupili téměř pět procent z celkově prodaných vozidel v AutoESA. V roce 2015 plánuje firma otevření dalších poboček a nárůst celkových prodejů v řádu 10 až 15 procent.

 

■ Áčka loni prodala přes 63 tisíc aut

7. 1. 2015 – Bazary AAA Auto prodaly v roce 2014 v Česku, Maďarsku a  na Slovensku celkem 63 613 vozů. O 12 procent víc než rok před tím. Na rok 2015 chystá skupina další mezinárodní i regionální expanzi, další rozvoj své exkluzivní značky Mototechna a zaměří se na B2B segment. „To je náš nejlepší výsledek od roku 2007, kdy jsme ovšem měli více poboček,“ říká generální ředitelka společnosti Karolína Topolová. Průměrná cena automobilu byla v loňském roce 170 tisíc Kč. Z celkového množství prodaných aut jich 4643 putovalo v rámci exportu do zahraničí. Pod značkou Mototechna, která se specializuje na prodej zánovních a luxusních vozů, prodaly AAA Auto celkem 9023 automobilů. Nejvíce aut se v České republice loni prodalo v měsíci březnu (3900). Nejžádanějšími vozy byly Škodovky Octavia a Fabia, dále Volkswageny Golf a Passat a Ford Focus. „V roce 2015 očekáváme pokračování růstu prodejů v podobném tempu, bude ale samozřejmě záležet na celkovém stavu ekonomiky. Také se více zaměříme na rostoucí segment zánovních a luxusních ojetých vozů, které prodáváme pod značkou Mototechna,“ dodala ředitelka Topolová.