2014 

 

■ Které ojetiny jsou nej-?

14. 8. 2014 - Největší tuzemský prodejce ojetin - společnost AAA Auto - provedla průzkum mezi zákazníky s cílem zjistit, která auta a proč si kupují. Průzkum provedla ve čtyřech věkových kategoriích jednotlivě pro muže i ženy. Na celé čáře zvítězila tuzemská Škoda následovaná značkami Ford a Volkswagen. Do pomyslného žebříčku se vešel ještě Renault a Citroën. Muži volí nejčastěji prostorné a výkonné verze hatchback a kombi, ženy upřednostňují menší a praktická auta. U mužů jasně zvítězila Škoda Octavia, jež dominovala hned ve třech věkových kategoriích (18-28 / 29-45 / 46-63 let), pouze ve skupině nad 63 let se umístila druhá. Předstihla ji zde Škoda Fabia, která pak jasně zvítězila ve všech věkových kategoriích také u žen. Z dalších modelů se v anketě na různých místech umístily modely Ford Focus a Mondeo, Volkswagen Passat a Golf, Peugeot 206, Renault Laguna a Thalia a také Citroën Saxo. Průměrná cena ojetého vozu na českém trhu se letos v pololetí meziročně zvýšila na 198 000 Kč, přičemž český muž v produktivním věku symbolizující první tři kategorie, tedy 18–63 let, utratí za ojetý vůz podle výsledků v anketě v průměru 126 000 Kč, ženy o 10 tisíc méně. Celková průměrná cena prodávaného vozu v AAA AUTO je v současné době 179 104 Kč a vzrostla oproti poslednímu čtvrtletí roku 2013 již o 16 procent. Nejoblíbenější barvou je, stejně jako u nejprodávanější ojetiny celkově za rok 2013, stříbrná, která získala až na jednu výjimku všechna první místa ve všech kategoriích. Mezi další oblíbené barvy patří zejména černá a modrá.

 

■ Autobazaristi o sobě dávají vědět

30. 7. 2014 – Do boje proti nekalým praktikám prodejců ojetin se nově aktivně zapojuje i APPAA, asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů. Ta si klade za cíl sdružovat obchodníky s ojetými vozy, kteří dodržují veškerá pravidla poctivého a férového obchodování s auty. V minulém týdnu jsme ukončili členství třem autobazarům, u kterých došlo k porušení stanov asociace a dalších 17 jsme vůbec nepřijali, “ říká Petr Přikryl, předseda asociace. Podle něj toto rozhodnutí souvisí s cíli, které si APPAA vytýčila. „Pravidelně kontrolujeme, jak naši členové podnikají a zda je jejich činnost v souladu s Kodexem APPAA. Není proto možné, aby se takoví obchodníci zaštiťovali členstvím v naší asociaci, a přitom jednali v rozporu s jejím kodexem,“ vysvětluje Přikryl. Podle něj je velkým problémem stávající legislativa, umožňující, aby se prodejem použitých automobilů mohl zabývat v podstatě každý. Podle některých zdrojů existuje v České republice téměř 1200 obchodníků s ojetinami, z nichž někteří, aby „přežili“, se mnohdy uchylují k nepoctivým praktikám. „Právě APPAA chce na toto dohlížet a být pro zákazníky určitým vodítkem, kde ojetý vůz koupit beze strachu z možného podvodu. Nejde o to, aby naše asociace měla stovky členů, jde o to, aby zákazník měl jistotu, že členský autobazar podniká poctivě a v souladu s Kodexem obchodníka s ojetými automobily,“ dodává Přikryl. APPAA je zastáncem trestnosti stáčení tachometrů a podporuje myšlenku veřejného přístupu k informacím o vozidlech. APPAA v minulých dnech přijala do svých řad i nové zájemce – z těch velkých například pražský autobazar Mama car.

 

■ Zveřejňovat VIN ano, či ne?

23. 7. 2014 - Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) se ohradila proti informacím společnosti Cebia ohledně záměrného nezveřejňování VIN v inzerci prodejci aut. „VIN vozidel nezveřejňují na inzertních serverech nejen malé a střední autobazary, ale také velcí prodejci jako například AAA Auto, Das WeltAuto, Škoda Plus nebo Auto ESA,“ říká Petr Přikryl, předseda asociace. Důvodem podle něj však není snaha o nekalé praktiky, jak tvrdí Cebia, ale dodržování zákona o ochraně osobní údajů. VIN ve spojení s fotografií vozidla a SPZ lze totiž za osobní údaj považovat. Podle APPAA je za sdělením společnosti Cebia snaha vyvolat mezi veřejností dojem, že prodejci jednají proti zájmům zákazníků. Zveřejňování VIN není obvyklé ani v zahraničí. „Například na největším německém serveru mobile.de, inzerenti VIN u vozidel nezveřejňují a nikdo nepodezírá například autorizované dealery značky Volkswagen z nekalých praktik,“ vysvětluje Přikryl a pokračuje: „Domníváme se tedy, že jde skutečně pouze o snahu společnosti Cebia mediálně se zviditelnit, vyvolat atmosféru strachu a vyvolat tak větší poptávku po svých produktech.“

 

■ Cena ojetiny v Česku stoupla

21. 7. 2014 - Průměrná cena ojetin na tuzemském trhu se letos v pololetí meziročně zvýšila o 48 tisíc na 198 000 korun. Vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu aut. Z uvedených informací dál vyplývá, že zájemci o ojetá auta ztrácejí zájem o nákup těch nejlevnějších vozů, naopak častěji kupují vozy s cenovkou nad 350 000 korun. Doba prodeje v autobazarech přitom klesla z 81 na 69 dní. Zákazníci ovšem přesto nejčastěji kupují ojeté vozy s cenou do 100 000 Kč. Jejich podíl však v meziročním srovnání klesl ze 42 na 39 procent. Roste přitom zájem o auta tuzemského původu, která tvoří již tři čtvrtiny všech prodaných ojetin. Prodejům ojetých vozidel podle zjištění společnosti Cebia stále vévodí značka Škoda, největší zájem je o octavie, naopak v prodejích mírně klesla fabia. Následují Ford Focus a Volkswagen Passat. V prvním pololetí byla nejčastěji prodávána ojetá vozidla 4-6 let stará, když jejich podíl na celkových prodejích byl 39 %, tedy o 13 vyšší než ve stejném údobí loňska. Podíl aut starších 12 let je však stále vysoký a meziročně dokonce stoupl ze 14 na 15 procent.

 

■ Áčka obsloužila 1,5miliontého zákazníka

14. 7. 2014 - AAA Auto přivítalo svého 1,5 miliontého zákazníka. Za 22 let u tohoto obchodníka s ojetinami prodalo svůj vůz 750 tisíc zákazníků, stejný počet ojetý automobil zakoupilo. Je to přibližně stejné množství lidí, jaké žije dohromady v Praze a v Ostravě ... A právě do ostravské pobočky AAA Auto si přišla vybírat i Šárka Frýdlová s rodinou. Vybrala si model Citroën C1, a jelikož právě ona byla tím 1,5milióntým zákazníkem, získala jako odměnu na něj 100procentní slevu. „Jsem absolutně nadšená, že mě auto nakonec nic nestálo. Za ušetřené peníze nás teď může vzít manžel na dovolenou ...“ uvedla šťastná rekordmanka, která si pořídila vlastní vůz proto, aby nebyla závislá na manželovi. „Budu s vozem vozit dítě do školky a obstarávat si běžné věci po městě,“ dodala. AAA Auto odhaduje, že se zvyšujícím se objemem vykoupených i prodaných vozů a nárůstem počtu poboček v relativně blízké době překoná celkový počet dvou milionů zákazníků. „Podle mého střízlivého odhadu bychom mohli dvoumiliontého zákazníka přivítat již za tři roky,” uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka firmy.

 

■ Autobazary AAA Auto letos stále zvyšují prodeje

3. 7. 2014 - Prodejům ojetin v síti AAA Auto se letos mimořádně daří. Od začátku roku prodali 31 274 vozů, což je oproti stejnému období loni nárůst o téměř 14 procent. Nejvíce aut prodalo za prvních šest měsíců letošního roku AAA Auto v České republice (20 926 vozů), což je o více než 12 procent více než loni. Prodeje ovšem rostly i v dalších zemích, kde firma působí (Slovensko, Rusko a Maďarsko). „Za našimi pozitivními výsledky vidím zlepšování služeb pro zákazníky, a to zejména v oblasti naší on-line prezentace a nabídky úvěrových produktů pro nákup vozů na splátky,“ řekla Karolína Topolová, šéfka firmy. Kupříkladu weby AAA Auto v posledním měsíci zaznamenaly dosud nejvyšší návštěvnost, 18. června to bylo dokonce rekordních 175 000 uživatelů. „Za první polovinu roku 2014 jsme jen v Česku obdrželi přes 22 300 požadavků na konkrétní auto, které si zákazníci zarezervovali prostřednictvím formuláře na našem webu. To představuje roční nárůst bezmála o 26 %,“ dodává generální ředitelka AAA Auto.

 

■ Otázka pro …

3. 7. 2014 - Nejvyšší soud ČR rozhodl, že přetáčení tachometrů bude trestným činem. Co vy na to?

KAROLÍNA TOPOLOVÁ, AAA Auto: Jsme velmi rádi, že Nejvyšší soud potvrdil názor, který na přetáčení tachometrů máme už dlouhou dobu, a to, že se jedná a vždy jednalo o trestný čin. Doufáme, že toto soudní rozhodnutí bude mít významný preventivní dopad a změní obecný názor na míru závažnosti tohoto podvodu. Podle mého názoru již není po tomto rozhodnutí nadále možné, aby byly veřejně na internetu a formou inzerce nabízeny služby v oblasti přetáčení tachometrů. Jsem také hluboce přesvědčena, že jednotlivé STK se nyní budou muset v rámci prevence kriminality zaměřit na odhalování skutečného stavu najetých kilometrů během technických prohlídek, a to zejména u ojetých vozů dovážených ze zahraničí, jež jsou velmi častým subjektem manipulace se stavem najetých kilometrů.

 

■ Áčka otevřou další pobočky

30. 6. 2014 - Společnost AAA Auto na trhu s ojetými vozy dále expanduje, čehož dokladem je především otevření nových prodejních poboček. Nově budou moci nabídku největšího autobazaru v Česku využít zákazníci v Mladé Boleslavi, Znojmě a ve slovenském Martině. „V Martině jsme právě začali s výkupem, plný provoz očekáváme koncem léta. Ve Znojmě začneme s výkupem v srpnu, o datu zahájení provozu v Mladé Boleslavi budeme teprve rozhodovat,“ prozradila šéfka společnosti Karolína Topolová. Navíc během několika týdnů otevřou „Áčka“ i pobočku značky levných ojetých vozidel Auto Diskont v Ostravě. „Lokalita je už připravena, postupně ji začneme plnit automobily,“ dodává Topolová.

 

■ Áčka prodávají více aut on-line

23. 6. 2014 – Největší český autobazar AAA Auto stále více vykupuje a prodává vozy i pomocí Internetu. Podíl takto zobchodovaných automobilů letos dosáhne podle odhadů společnosti až 10 procent. „V současné době měsíčně on-line vykoupíme přes 600 zánovních a méně ojetých vozů, rovněž přes internet jich za stejné období prodáme asi 500. Zdroji pro výkup jsou leasingové firmy ze všech zemí EU, celkem oslovujeme zhruba 240 společností a aktivně vykupujeme od stovky. V rámci následného prodeje vozů se zatím jedná o B2B obchody, ale připravujeme se i na on-line prodej vozů běžným zákazníkům pod značkou Mototechna, který bychom chtěli zahájit v září. Pro řízení celého procesu od výkupu přes logistiku až po prodej jsme vyvinuli vlastní platformu,“ prozrazuje záměry AAA Auto na tomto poli generální ředitelka Karolína Topolová. V plánu je prohlídka vozu na dálku pomocí videopřenosu, včetně možnosti, kdy si sám zákazník určí, které části vozu a v jakém detailu bude chtít vidět. Ve výkupním týmu pracuje na nákupu vozů pět dedikovaných specialistů-oceňovačů, celé oddělení má 45 pracovníků, kteří mohou v případě potřeby vozy on-line nakupovat. Měsíčně tým ocení kolem 25 000 vozů nabízených na trhu po celé Evropě. Nejvíce zdrojů pro výkup je v Belgii, Francii, Německu, Itálii a Nizozemsku. Zákazníky v rámci on-line prodeje jsou odběratelé v západní části EU, zemích SNS a v severní a střední Africe. Od rozšíření on-line prodeje na Mototechnu si AAA AUTO slibuje zvýšení odbytu v řádech procent. „Je to pro nás další způsob, jak zvýšit celkový objem prodaných vozů. Zejména zákazníci Mototechny jsou lidé, pro které čas jsou peníze a vůz používají jen jako dopravní prostředek. Podle našich průzkumů těchto zákazníků neustále přibývá. Jedná se zejména o malé a střední firmy, které mají zájem o téměř nové ojeté vozy s kvalitou blížící se novým za ceny o 30–50 % nižší,“ zdůraznila Topolová. Tyto vozy podle dosavadních zkušeností vykazují jen naprosté minimum reklamací. On-line prodej těchto vozů by tedy měl být pro zákazníka bez většího rizika. AAA Auto navíc u aut poskytuje možnost výměny za jiný do sedmi dnů bez udání důvodu, což podle Topolové snižuje rizikovost nákupu prakticky na nulu. On-line prodej ojetých vozů se v západní Evropě pozvolna rozvíjí a zákazníci si na něj začínají zvykat.

 

■ Ojetá MPV na vzestupu

19. 6. 2014 – Podle prodejních statistik AAA Auto roste mezi českými řidiči zájem o rodinné vozy typu MPV. Za letošních prvních pět měsíců bylo v autobazarech této společnosti prodáno téměř o pětinu více ojetých vozů této kategorie. Celkem to bylo 1877 vozů, což je meziroční nárůst o 18 procent. Ze statistik dále vyplývá, že 58 % z prodaných vozů MPV má motor poháněný naftou a 26 % automobilů je schopno převézt až sedm osob. K nejprodávanějším modelům dlouhodobě patří Renault Scénic, Škoda Roomster, Citroën C4 Picasso, Ford C-Max či Opel Zafira. Naopak dříve velmi oblíbený automobil Citroën Xsara Picasso opustil pozici jednoho z nejprodávanějších vozů této kategorie a letos uzavírá první desítku v žebříčku prodejnosti. Nabídka AAA AUTO čítá v současnosti téměř 1000 vozů MPV.

 

■ Až půl miliónu stočených tachometrů

9. 6. 2014 - Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie vozidel, za šest let zjistila celkem 516 tisíc vozidel s pozměněným stavem počítadla ujetých kilometrů. Počet najetých kilometrů majitelé nejčastěji snižují kvůli dosažení lepší ceny při prodeji auta na trhu. Nejčastěji se stáčejí kilometry u vozů Škoda, Ford, Volkswagen, BMW a Peugeot, tedy u modelů, které se z druhé ruky prodávají nejčastěji. „Jen za prvních pět měsíců tohoto roku jsme zaznamenali už přes 100 tisíc stočených vozidel. Podíl těchto vozů na trhu neroste a dlouhodobě se pohybuje okolo 40 %. Díky většímu povědomí českých motoristů o stáčení tachometrů ale výrazně vzrůstá počet prověření, která provedou lidé před koupí ojetiny, a tak mají šanci stočení odhalit,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer. Průměrně lidé měsíčně v systému Autotracer od Cebie prověří okolo 50 tisíc vozidel. Na každé vozidlo, které je aktuálně v nabídce na trhu, se dotážou průměrně dvakrát. „Pokud bychom počítali, že při stočení je průměrná škoda zákazníka 20 000 korun, za šest let náš systém odhalil celkovou škodu minimálně ve výši deset miliard korun,“ dodal Pajer. Rekord v počtu stočených kilometrů drží podle Pajera Volkswagen Passat, u něhož byl podvodně snížen stav ze 750 tisíc na 250 000 km. Následuje Škoda Superb stočená o 348 tisíc a Škoda Octavia stočená o 192 tisíc kilometrů.

 

■ AAA Auto se vrátilo do Maďarska

15. 5. 2014 – AAA Auto Group dnes uvedlo do plného provozu svou staronovou pobočku v maďarském Fótu, která bude sloužit obyvatelům Budapešti a přilehlého regionu. Autocentrum má celkovou plochu 25 000 m2 a o zákazníky se tu stará 40 zaměstnanců. Společnost se chystá otevřít v blízké době v Maďarsku i další pobočky, první na řadě by měla být autocentra v Györu a Kecskemétu, pro která nyní hledá vhodné prostory. Prodejním cílem autobazaru ve Fótu je prodej jednoho tisíce vozů během prvního roku.

 

■ Áčka rozjela tréninkové centrum

22. 5. 2014 – Školicí program mezinárodního tréninkového centra AAA Auto v Kladně absolvovali první účastníci. Šlo o zástupce dvou velkých dealerských skupin - Rolf z Ruska a Delta z Finska. Obě firmy patří mezi dlouholeté partnery AAA Auto. „Školení zahraničních partnerů je formou naší podpory exportu vozů do zahraničí. Seznamujeme naše exportní partnery s fungováním našich výkupních a prodejních procesů a s naším specializovaným softwarem pro oceňování vozů a analýzu trhu, což jim na jejich domácích trzích pomůže zvýšit objemy prodaných vozů. Pro nás to pak samozřejmě znamená zvýšení odběru námi vykupovaných aut v České republice i jinde v Evropě,“ uvedla generální ředitelka společnosti Karolína Topolová. Na závěr programu obdrželi účastníci certifikát o jeho absolvování. Tréninkové centrum AAA Auto v Kladně je největším tréninkovým centrem v Evropě, které poskytuje komplexní vzdělávací a rozvojové programy profesionálům v segmentu ojetých vozů. Centrum pod názvem Prodejní akademie AAA AUTO funguje pro pracovníky a manažery skupiny, stejně jako pro vybrané zahraniční partnery a jejich zaměstnance. Absolventi specializovaných tréninkových programů budou plně kvalifikovanými odborníky v oblastech, jako je prodej, výkup, finanční produkty, řízení zásob (stock management) a softwarové systémy pro výkup a prodej vozů. Školicí centrum v moderní čtyřpatrové budově disponuje plochou 1500 m2 a stává se klíčovou součástí probíhajícího rozvoje dovedností rostoucí globální sítě skupiny.

 

■ Otázka pro …

30. 4. 2014 - O který typ karosérie je mezi prodávanými ojetinami největší zájem?

JAN DRYÁK, Cebia: Stejně jako z našich dřívějších průzkumů, i z analýzy za rok 2013 je patrný převažující zájem zákazníků o sedany (37 %), o něco menší o kombíky (34 %) a ještě o něco menší o hatchbacky (27 %). Poměr mezi jednotlivými segmenty je ale celkem vyrovnaný až na vozy kupé a kabriolety, které se podílejí na celkových prodejích kolem jednoho procenta.

 

■ Mini si drží cenu

29. 4. 2014 – Ztráta hodnoty trápí všechna auta, některá ale méně, než ostatní. Motoristický časopis Auto Express zjišťoval, jaká auta ztrácejí tržní cenu po roce užívání na britském trhu. Jak to dopadlo? Nejméně podle výsledků ztrácí na ceně domácí značka Mini, nejhůře jsou na tom modely Chrysleru. Kupodivu i další místo s nejmenší ztrátou ceny připadlo domácí, tedy britské značce – Land Roveru. Modely Mini ročně průměrně ztrácejí na ceně 16,4 procenta, Land Rover 17 procent. Třetí příčku obsadila Toyota (17,5 %), dobře si vedl i Volkswagen (18,3 %), respektive Škoda (20,3 %). Daleko za nimi se umisťují modely od BMW (21,5 %), Mercedesu-Benz (20,6 %), nebo Jaguaru (23,2 %). Nejhorší značkou ze všech je pak Chrysler, u něhož ztráta hodnoty činí 26,6 %.
 

■ Benzín, nebo nafta?

17. 4. 2014 – Který typ paliva upřednostňují čeští zájemci o ojetá auta? Na tradiční otázku se pokusila dát odpověď statistika společnosti Cebia, která zmapovala trh s ojetinami v ČR za loňský rok. Z nich ovšem vyplývá, že mezi benzínem a naftou je to u nás „plichta“. Zájem zákazníků je totiž souměrně rozdělen mezi zážehové (benzínové) a vznětové (naftové) motory. Od roku 2010 se však podíl benzínových motorů snížil o sedm procentních bodů a v roce 2013 zákazníci více kupovali diesely. Důvodem byla pravděpodobně ekonomická situace zákazníků (i firem), kteří díky nižší spotřebě a levnější naftě snižovali své provozní výdaje. Vzhledem k loňskému srovnání cen obou paliv a také ke klesající spotřebě maloobjemových benzinových motorů lze podle Cebie postupně očekávat opět rostoucí zájem o benzínové motory.
 

■ Eucaris podvody s tachometry nevyřeší

15. 4. 2014 - Společnost Cebia mírní optimistická prohlášení ohledně připojení ČR k evropskému systému EUCARIS, které má napomoci řešení problému se stáčenými tachometry u ojetých automobilů. Na podrobnosti jsme se zeptali ředitele Ing. Martina Pajera.

Co je a proč byl založen evropský systém Eucaris? 

Jedná se o evropský výměnný informační systém, jehož pomocí jednotlivé země sdílejí informace o registrovaných vozidlech. Byl vytvořen zejména k omezení přeshraničního obchodu s odcizenými vozidly. Po připojení ČR k tomuto systému úředník na odboru dopravy městského úřadu bude moci provést administrativní kontrolu vozu a zjistit, zdali není vozidlo v zahraničí nahlášeno jako odcizené. Ověří, zda dovážené auto například z Belgie, bylo v Belgii skutečně registrováno, a zda je tam i regulérně odhlášeno.

Pomůže tedy nějak systém Eucaris českému trhu s ojetinami?

Česko je pokládáno za „pračku automobilů“, kde s novou identitou mizí automobily odcizené v celé Evropě. Přístup k evropskému systému Eucaris je tedy z tohoto pohledu jistě krokem ke zlepšení situace. Tento systém však v praxi příliš nepomůže českým motoristům při výběru ojetého vozidla. Zákazník totiž nemá možnost získat informace ze systému Eucaris v době výběru svého budoucího automobilu, tedy před jeho koupí, ale až v momentě, když chce vozidlo zaregistrovat na odboru dopravy městského úřadu a je tedy už majitelem vozidla. V případě zjištění závadného původu nebo historie jeho vozu mu pak nezbude, stejně jako nyní, domáhat se svých práv u prodávajícího. Systém Eucaris je určen výhradně pro orgány statní správy.

Připojení Česka k systému Eucaris se často dává do přímé souvislosti s problematikou stáčení tachometrů. Vyřeší jej?

Český registr vozidel se propojí se systémem Eucaris pravděpodobně do konce letošního roku. Ale až po podpisu dalších dohod bude mít ČR přístup také ke stavům tachometrů evidovaným v tomto systému. Nicméně využitelnost těchto informací v praxi bude složitá. U jednotlivých zemí, které se účastní systému EUCARIS, existují značné odlišnosti v náhledu na tuto problematiku. V některých zemích centrální sběr dat vůbec neexistuje, v některých se zaznamenává stav tachometru pouze při změně majitele vozidla a v některých jen v případě přeshraničního prodeje. Takže odpověď zní: Ne, nevyřeší.

Děkujeme za rozhovor.

 

■ Otázka pro …

11. 4. 2014 - Vaše roční snaha o certifikaci autobazarů skončila víceméně neúspěchem. Co z toho plyne?

Ing. JAN WEINFURT, TÜV Nord Czech: Je to předně špatná zpráva o trhu s ojetými auty v České republice. Původní záměr našeho projektu byl pomoci zákazníkům zorientovat se na trhu s ojetinami. Naše certifikace TÜV Nord totiž prověřuje obchodní a technické procesy v autobazarech, tedy nákup vozu, kontrolu jeho původu, posouzení stavu, přípravu k prodeji, vlastní prodej a eventuálně i opravu. Ačkoli jsme neočekávali ze strany autobazarů masivní ohlas, výsledek nás velmi překvapil. Jednoznačně se potvrdil fakt, že mezi českými autobazary je pouze zlomek těch, kteří náročnou certifikací projdou. A to je jasné sdělení pro české zákazníky - až na pár výjimek nemají jistotu, že koupí ojetý vůz bez rizika.

 

■ Mototechna nabídne luxusní auta

9. 4. 2014 – Mototechna rozšiřuje svou nabídku o luxusní vozy s minimálním nájezdem kilometrů, minimálním stářím. Pod značkou Mototechna Premium půjde zejména o předváděcí vozy z autosalónů a úspora při jejich nákupu by se měla pohybovat mezi 20 až 40 procenty oproti ceně nových vozů. Značku Mototechna znovu uvedla na trh společnost AAA Auto v září 2012. Hlavním impulsem k vytvoření značky Mototechna Premium byly neustále rostoucí prodeje luxusních vozů, které se meziročně zvýšily o více než polovinu. Je obecně známo, že zejména luxusní vozy ztrácejí svou hodnotu nejrychleji, během prvního a druhého roku někdy až 40 %. Mezi prvními vozy v nabídce Mototechny Premium je například Nissan GT-R (1 599 999 Kč), Porsche Panamera (1 299 999 Kč), BMW řady 6 (1 799 999 Kč), Audi A8 (1 249 999 Kč), ale  i Bentley Continental z roku 2013 za 4 950 000 Kč nebo elektromobil Tesla S (prodejní cena dosud nebyla stanovena). V nabídce lze ovšem najít i dostupnější vozy s cenou od půl miliónu korun, jako například Mercedes SLK za 729 999 Kč, Volvo XC60 za 829 999 Kč či Lexus GS za 599 999 Kč. Prémiové vozy z portfolia Mototechny Premium mají najeto maximálně 80 000 km a stáří automobilu nepřesahuje hranici pěti let. Jejich cena začíná na hranici 500 000 Kč a k dispozici jsou na pobočce v ulici Dopraváků v Praze 8.

 

■ Nový volkswagen na protiúčet

9. 4. 2014 – Das WeltAuto spustilo ve spolupráci s Volkswagenem akci: Nový Volkswagen na protiúčet. V rámci ní mohou zákazníci získat bonus ve výši až 35 000 Kč, pokud nabídnou svůj starší vůz na protiúčet a prodejce vůz vykoupí. Zákazník pak může uplatnit cenové zvýhodnění při koupi nového volkswagenu, konkrétně se akce vztahuje na modely up!, e-up!, Polo, Golf, Golf Variant, Golf Sportsvan, Beetle včetně otevřené verze Cabrio, Touran, Tiguan, Passat, Passat Variant a CC. Akce s mottem Vyměňte váš vůz za nový volkswagen platí u všech autorizovaných prodejců osobních vozů Volkswagen a partnerů programu Das WeltAuto. Podmínkou pro získání cenového bonusu je splnění limitu stáří vykupovaného ojetého vozu pod 10 let a jeho vlastnění zákazníkem či jeho  příbuznými po dobu nejméně šesti měsíců.

 

■ Bazar AutoESA navýšil svůj prodej

8. 4. 2014 – V prvním čtvrtletí 2014 prodala společnost Autocentrum ESA celkem 2539 vozidel. To představuje meziroční nárůst okolo 18 %. Co je možná zajímavé, ve stejném období se rovněž zvýšil počet odmítnutých vozů k odkupu. V prvních třech měsících roku totiž Autocentrum ESA odmítlo 8160 vozidel, tedy plných téměř 75 procent všech nabídnutých (10 980). Přitom vozidel se stočeným tachometrem bylo zachyceno „pouze“ 18,3 %. Nejprodávanějším modelem zůstává Škoda Octavia II, nejžádanější motorizací pak 1,9 TDI, jež byla zastoupena v 333 vozech. Nejprodávanější barvou byla opět stříbrná (šedá) metalíza a nejvíce žádanou karosářskou variantou kombi (1038 prodaných vozů). Z pohledu paliva vítězily v prodejích naftové motory, které představovaly 57 % prodejů. 

 

■ Prodej ojetin u AAA Auto stoupá

2. 4. 2014 - AAA Auto prodalo za první tři měsíce letošního roku ve svých bazarech v Česku, Slovensku, Rusku a Maďarsku celkem 14 649 ojetých aut. To je meziročně o 17,4 % více než loni. Z toho 10 058 aut se prodalo v ČR. „Naše výkonnost na klíčovém českém trhu byla v celém prvním čtvrtletí vynikající a pokračoval tak trend nejlepších výsledků od světové ekonomické krize,“ uvedla Karolína Topolová, šéfka AAA Auto. Cílem pro letošní rok je prodat okolo 62 tisíc ojetých aut.

 

■ Otázka pro …

31. 3. 2014 - O které ojetiny byl v roce 2013 v Česku největší zájem?

JAN DRYÁK, Cebia: Z našich statistik vyplývá, že také v loňském roce byl mezi ojetinami největší zájem o modely české značky Škoda – konkrétně o fabii a octavii téměř se shodným 10% podílem. Třetí místo obsadil Ford Focus, čtvrté VW Passat a páté VW Golf. Další pořadí – 6. Toyota Yaris, 7. Ford Mondeo, 8. Renault Mégane, 9. Opel Astra a 10. Peugeot 206. Oproti minulým letům odpadly ze žebříčku některé už staré modely - třeba Škoda Felicia. Naopak se mezi neprodávanější modely dostal Hyundai i30 (16.) nebo Kia Ceed (21.).

 

■ Áčka mají nového ombudsmana

31. 3. 2014 – Pozici zákaznického ombudsmana společnosti AAA Auto opustil po roce a půl Milan Smutný, který přijal nabídku z komunikace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Místo ovšem nezůstane prázdné, společnost víceméně ihned získala za něj náhradu – funkce ombudsmana se od 1. dubna ujme dlouholetý novinář a bývalý mluvčí vlády ČR Roman Prorok. AAA Auto eviduje přibližně pět procent reklamací z celkového objemu prodaných vozů, z nichž asi 80 % vždy dokázala vyřídit ke spokojenosti zákazníků. Procento zbývajících nespokojených klientů se daří postupně snižovat na absolutní minimum. Přispělo k tomu jak vytvoření pozice ombudsmana, tak zřízení nového kontaktního centra i zkvalitnění výkupních a prodejních procesů daných ziskem certifikátů ISO 9001 a ISO 14001. Ombudsmana AAA Auto Romana Proroka budou moci zákazníci kontaktovat na webu www.aaaauto.cz a také na vlastní stránce www.autoombudsman.cz již od 1. dubna.

 

■ Dobrý záměr končí fiaskem

26. 3. 2014 - Společnost TÜV Nord Czech začala před více než rokem realizovat ambiciózní projekt certifikace kvality služeb autobazarů. Předpokládalo se, že přibližně 70 % českých autobazarů certifikací neprojde, nicméně výsledek je ještě mnohem horší. Zmíněná certifikace vycházela z mezinárodních standardů a know-how společnosti TÜV Nord a měla být jedním z hlavních vodítek pro zákazníky, kde lze bez obav nakoupit ojetý automobil. V prvním kole bylo s nabídkou certifikace, zahrnující stručný popis metodiky i finanční náročnosti, osloveno asi 400 českých autobazarů. Několik desítek z nich zájem projevilo, ale po sdělení detailních podmínek většina z nich certifikaci odmítla. Ta totiž prověřuje v autobazarech realizaci obchodních a technických procesů, tedy nákupu, kontroly původu, posouzení stavu, přípravy k prodeji, prodeje, eventuálně oprav použitých silničních vozidel. Z toho plyne, že ojeté vozidlo v Čechách lze dnes bez rizika koupit pouze u několika málo prodejců.

 

■ Ojetiny táhnou cenou

14. 3. 2014 - Ojetin se v Česku prodává přibližně 3,5x více než nových aut. A to hlavně z finančních důvodů. převážná část kupujících ojetin má zájem o vozidla do 100 tisíc korun. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce (2013) byla 159 tisíc korun. Vyplývá to ze statistik společnosti Cebia, která se trhu s ojetinami dlouhodobě věnuje. Do 100 tisíc kupuje auta 45 % zákazníků, do 150 tisíc 18 % a do 200 tisíc Kč potom 13 procent zákazníků. Dalších osm procent si vybírá auta s cenovkou okolo 250 000, respektive 350 000 Kč. Pět procent zákazníků má zájem o automobily do 300 tisíc korun.

 

■ ČKP zatím bez omezení

14. 3. 2014 - Návrh komunistických poslanců, kterým požadovali, aby Česká kancelář pojistitelů mohla po motoristech vymáhat částku za nepojištěné vozidlo jen po dobu tří let, vláda odmítla. Kabinet nicméně připustil, že se musí na systému něco změnit. Až pětina osob je podle odhadů obeslána neoprávněně.

 

■ Áčka získala certifikaci ISO 9001 a 14001

12. 3. 2014 – Že i prodej ojetin může být s jasnými pravidly a férovými zásadami, chce dokázat společnost AAA Auto. Ta pro zlepšení kvality svých služeb udělala důležitý krok – získala certifikaci ISO 9001 a ISO 14001. V tomto směru je první a prozatím jako jediný autobazar v České republice. Toto integrované zavedení systému představuje pro největší české autocentrum kvalitní řízení firmy, a zejména šetrný přístup k životnímu prostředí v současnosti i v budoucnu. Zmíněnou certifikaci ISO mohou získat pouze společnosti, jež veškeré kontrolované procesy realizují v souladu s evropskými standardy a platnou českou legislativou.

 ISO 9001  Systém managementu kvality vypovídá o neustálém zlepšování, dokumentování a rozšiřování firemních procesů, ale především o chápání zákaznických principů.

 ISO 14001  Mezi hlavní přínosy patří například redukce provozních nákladů, úspory energií, zvýšení podnikatelské důvěryhodnosti pro investory a posílení vztahů s veřejností.

Pro zákazníka jsou obě certifikace jistotou, že se společnost striktně drží jasně definovaných pracovních postupů. Každý automobil prochází předem stanovenou procedurou. „Eliminujeme tím možnost procesních chyb, takže každé jednotlivé vozidlo je 100% prověřené po legislativní a technické stránce. Při manipulaci s vozy se řídíme pravidly, která jsou jasně napsána. Nedochází tak k poškození automobilů vlivem neodborné obsluhy a servisu,“ říká k tomu šéfka společnosti Karolína Topolová. Certifikáty jsou uděleny na dobu tří let s každoročním dozorovým auditem.

 

■ Přibývá krádeží starších aut

11. 3. 2014 - Mezi kradenými vozy v roce 2013 znatelně přibylo starších aut. Uvedla to Česká pojišťovna v souvislosti se zveřejněnou její statistikou odcizených vozů. Podle pojišťovny se tak děje hlavně kvůli součástkám, jelikož mezi odcizenými auty nejsou výjimkou ani 15leté vozy s horším vzhledem. „Z téměř tisícovky loni odcizených vozů tvoří hned 22 procent auta starší deseti let,“ řekl v této souvislosti pro časopis Svět motorů Pavel Martynka, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny a pokračoval: „Po rádiích a navigacích se nyní pozornost zlodějů zaměřuje na airbagy, xenonové světlomety, diodová světla pro denní svícení, přední mlhovky, autobaterie či litá kola.“ Časté jsou podle něj však i případy, kdy je vozidlo vykradeno na objednávku tak, že se z něj ztratí i sedadla, kapota, roletka zavazadlového prostoru a jiné vybavení ... Nejčastěji ukradeným autem byl v Česku v loňském roce některý z modelů značky Škoda.

 

■ Auto ESA otevírá nové výkupní centrum

11. 3. 2014 - Autocentrum Auto ESA otevírá nové moderní výkupní centrum v Praze na Černém Mostě. To nabízí veškeré služby spojené s prodejem i koupí vozidla a dokáže vykoupit až 50 vozů denně. Investice do výstavby výkupního centra dosáhla částky přibližně dvou miliónů Kč. Práci zde najde 10 nových zaměstnanců. Centrum výkupu na Černém Mostě se specializuje na vozy značky Škoda a na užitkové automobily, nabídnout k výkupu však lze i jakýkoliv jiný vůz. Nové výkupní centrum je vybaveno veškerou moderní diagnostikou potřebnou k prověření technického stavu vozů, počtu ujetých kilometrů a k ověření původu vozidla. Otevírací doba centra je každý den v době od 9.00 do 22.00 h.

 

■ Také u ojetin platí, že modrá je dobrá

4. 3. 2014 – Společnost Cebia sestavila žebříček nejžádanějších ojetin podle barev. Z něho vyplývá, že nejpopulárnější na starém autě je modrá a šedá, když obě barvy se prodaly shodně u 16 procent všech zakoupených ojetých vozů. Třetí nejžádanější barvou u českých zákazníků ojetin je stříbrná (14 %) a černá (12 %). Následují červená (11 %), bílá (10 %) a zelená (6 %). Pro srovnání – celosvětově nejoblíbenějšími barvami u nových vozidel jsou bílá s 25 % a stříbrná a černá s 18 %. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) mělo v roce 2012 bílou barvu v ČR více než 21 % všech prodaných nových aut, přičemž ještě dva roky předtím to bylo téměř o polovinu méně. Lze tedy očekávat, že až tato auta budou za několik let prodávána jako ojetá, zvýší se i podíl vozidel v bílé barvě.

 

■ Otázka pro …

2. 3. 2014 - Jak se vloni v Česku vyvíjel trh s individuálně dovezenými vozidly?

Ing. MARTIN PAJER, Cebia: Vývoji individuálních dovozů vozidel se dlouhodobě věnujeme, statistiky vydáváme už od roku 2007. Z nich vyplývá, že v posledních čtyřech letech se počet dovezených ojetých vozů stabilizoval a ročně se dováží stále stejné množství vozidel. Konkrétně v roce 2013 to bylo 126 115 vozidel, rok předtím 124 343 a další rok zpátky 131 707 aut. Jedná se o dovezená ojetá osobní vozidla prvně registrovaná v ČR. Naopak prodej nových vozidel po letech růstu v loňském roce poprvé klesl, a to o více než pět procent.

 

■ Ojetin se prodává víc než nových aut

20. 2. 2014 - K nedávno vydané sumarizační zprávě o prodeji ojetin na českém trhu v roce 2013 zveřejnila Cebia, která se dané tématice dlouhodobě profesionálně věnuje, i další podrobnosti. V Česku bylo vloni prodáno více než 562 000 ojetých osobních vozů, což podle propočtů Cebie znamená osmiprocentní meziroční růst. Při průměrné ceně vozidla 159 000 Kč činil celý objem trhu téměř 90 miliard korun. Individuálně bylo v roce 2013 dovezeno a zaregistrováno 126 115 ojetých vozidel a dalších 436 000 bylo koupeno v tuzemsku, což je 3,5x více. Z více než půl miliónu ojetin bylo 302 tisíc prodáno mezi soukromými osobami, 260 tisíc pak prodáno prodejci ojetých vozidel, většinou autobazary. Vzhledem k tomu, že v roce 2013 bylo v ČR prodáno 164 736 nových osobních vozidel, lze tvrdit, že ojetých aut se prodává zhruba 3,5 krát víc než nových.

 

■ Nabídka ojetých aut v mobilu

19. 2. 2014 – Moderní mobilní aplikaci s výběrem nabízených vozidel společností AAA Auto si mohou stáhnout majitelé chytrých telefonů. Uživatel si v přehledném rozhraní programu může vybrat ze všech 7000 vozů, které autobazar v současné chvíli nabízí v České republice, ze 3000 na Slovensku a 500 v Rusku. Aplikace je určena jak pro operační systém iOS, tak pro Android. Aplikace AAA Auto nabízí pět jazykových mutací a zákazník si pro vyhledání může pomocí jednoduše nastavitelných filtrů zvolit stáří vozu, počet najetých kilometrů, cenu, výbavu atd. Velmi příjemnou funkcí je i takzvané Parkoviště, kam si může dočasně „zaparkovat“ auta, jež ho při výběru zaujala. Jen za první dny provozu si aplikaci stáhlo na 5000 zákazníků, z toho více než polovina v Česku.

 

■ Das WeltAuto zavádí koncernovou záruku

11. 2. 2014 - Das WeltAuto přináší na český trh ve spolupráci se společností ŠkoFIN koncernovou záruku na ojeté vozy. Nejedná o produkt komerční pojišťovny, ale o záruku garantovanou koncernem Volkswagen. Nová záruka může být sjednána až do sedmi let stáří ojetého vozu maximálně se 200 000 ujetými km. Zájemci o záruku Das WeltAuto si mohou navíc zvolit jednu ze dvou variant záručního krytí – základní (vztahuje se na motor, rozvodovku a převodovku) a rozšířené (pokryje náklady na opravu či výměnu až 14 konstrukčních celků: motoru, převodovky, rozvodovky, hnacích hřídelů, řízení, brzdové soustavy, palivového systému, elektrické soustavy, komfortních elektronických systémů, klimatizace, chladicí soustavy, bezpečnostních systémů, výfukové soustavy a pohonu na plyn, jedná-li se o originální systém přímo od výrobce). Program záruk je u Das WeltAuta dále rozdělen do několika kategorií podle stáří vozidla a počtu ujetých kilometrů. Záruka Platinum platí pro zánovní, maximálně dvouleté vozy, jež nemají za sebou více než 40 tisíc km; záruky Gold (základní záruční krytí) nebo Gold+ (rozšířené) se vztahuje na vozy do pěti let stáří s limitem 150 000 ujetých km. Poslední typ záruky je určen pro vozy staré 5-7 let s maxime 150 000 až 200 000 najetými km.

 

■ AAA Auto se vrací do Maďarska

5. 2. 2014 – Společnost AAA Auto se po pěti letech vrací na maďarský trh stát se s jedním tisícem vozů opět největším obchodníkem s ojetými automobily v zemi. Začátkem února AAA Auto zahajuje výkup vozů a provoz „call centra“, v březnu se rozjede prodej a plný provoz včetně poskytování finančních služeb zahájí pobočka ve Fótu v dubnu. „Chceme se výrazně odlišit od konkurence stářím aut a počtem najetých kilometrů – budeme nabízet v průměru mladší a méně ojetá vozidla,“ uvedla k tomu Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.

 

■ Roste zájem o korejské ojetiny

28. 1. 2014 - Nejprodávanější automobilovou značkou mezi ojetinami v roce 2013 je domácí Škoda. Vyplývá to z prodejních statistik sestavených společností Cebia. Ta se dlouhodobě snaží trh s ojetinami sledovat a mapovat. „Z pohledu tržních podílů jednotlivých značek tradičně vede Škoda, i když její podíl se postupně v průběhu let snižuje,“ uvádí Jan Dryák, mluvčí dané společnosti. Například v roce 2011 byl podíl Škodovky podle Cebie 30procentní, v roce 2012 jen 28 procent. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek lety příliš nemění. „I v oblasti ojetých vozidel se začíná projevovat nárůst prodejů nových vozidel značek jako Hyundai nebo Kia,“ říká Dryák. Na druhou stranu například rostoucí značka Dacia se zatím na trhu ojetin příliš neprosadila. Pořadí značek: 1. Škoda (26 %), 2. Volkswagen (10 %), 3. Ford (9 %), 4. Toyota (6 %), 5.-7. Citroën, Peugeot a Renault (5 %), 8.-9. Hyundai a Opel (4 %), 10.-12. Audi, Fiat a Mercedes-Benz (3 %).

 

■ Nejprodávanější vozy v AAA Auto

18. 1. 2014 – Společnost zveřejnila své prodejní výsledky v roce 2013 a přidala i pár dalších zajímavých informací. Například nejprodávanější škodovkou v autobazarech AAA Auto v Česku byla loni Fabia, nejprodávanější verzí kombi Škoda Octavia, nejžádanější čtyřkolkou Škoda Octavia 4x4, nejčastěji kupovaným mpv Renault Scénic, luxusním autem Škoda Superb, sportovním vozem BMW 3-Coupé a užitkovým modelem Ford Transit. V ČR se loni přes AAA Auto prodalo více než 38 tisíc ojetých aut.

 

■ Loni se v ČR prodalo více než půl miliónů ojetin

14. 1. 2014 - V loňském roce se v České republice prodalo více než 562 000 ojetých osobních vozidel. Uvádí to zpráva společnosti Cebia, která se trhu s ojetinami dlouhodobě věnuje. Ten je však podle ní natolik rozsáhlý a zasahuje do nezmapovaných oblastí například malých autobazarů nebo prodejů mezi soukromými osobami, že výsledky jsou pouze odhadem skutečné situace. „Data jsme zpracovávali na vzorku ojetých vozidel prodaných v ČR v loňském roce. Dále jsme čerpali z dat SDA, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat naší společnosti a především ze zkušeností s danou oblastí,“ dodává k výsledkům Jan Dryák, mluvčí Cebie. Z informací dále vyplývá, že nejprodávanější značkou je Škoda a modely Fabia a Octavia, že nejpopulárnějšími barvami mezi ojetými vozy jsou modrá a šedá, že nejvíce se prodávala vozidla s rokem výroby 2008 a že téměř 50 % prodaných aut mělo na tachometru stav mezi 100 000 až 200 000 km. „Lidé podle našich informací vloni nejvíce kupovali auta s motory od 1,4 do 2,0 litru: Poměr mezi volenými benzínovými a dieselovými motorizacemi pak byl vyrovnaný – 50:50,“ seznamuje Dryák s dalšími zjištěnými poznatky. Podobně půl na půl se podle něj rozděluje zájem zákazníků o karosářské verze sedan a kombi, menší zájem byl o hatchbacky. V roce 2013 dále poklesl počet individuálně dovezených ojetin ze zahraničí, když téměř tři čtvrtiny ojetých vozů pocházely z tuzemska. Největší zájem mezi nimi pak byl o auta s cenovkou do 100 tisíc korun. I vinou ojetin stáří vozového parku v ČR v loňském roce překročilo hranici čtrnácti let.

 

■ Otázka pro ...

13. 1. 2014 - Loni prodalo AutoESA necelých 10 tisíc ojetých aut. Co všechno k tomu bylo potřeba?

PAVEL FOLTÝN, AutoESA: Při jízdách se zákazníky bylo v loňském roce najeto asi 167 tisíc km, což představuje čtyřikrát cestu po rovníku kolem Země. Při těchto jízdách pak bylo spotřebováno 13 360 litrů paliva, tedy 267 plných nádrží Škody Octavia III. Do prodávaných vozů bylo v průměru doplněno nebo vyměněno více než 15 tisíc litrů motorového oleje. V Autocentru AutoESA pracuje 30 prodejců a každý za směnu ujde v průměru osm kilometrů. V součtu tak za rok prodejci obejdou po rovníku zeměkouli více než dvakrát. Call centrum našeho Autocentra loni zrealizovalo celkem 378 588 telefonních hovorů, každý o průměrné délce 2,2 minuty. Kdyby se tyto telefonní hovory realizovaly jeden po druhém, trvalo by jejich odbavení plných 614 dní. Klientům jsme pak loni v našem bistru nabídli zdarma 8750 koblih a stejné množství šálků kávy, což představuje řadu dlouhou téměř 1,5 km. A mimochodem - prodali jsme přesně 9814 vozidel, což by při postavení všech aut za sebe vytvořilo kolonu dlouhou přibližně 45 km. Tedy z pražského Černého Mostu až do centra Mladé Boleslavi.

 

■ V AutoESA prodali téměř 10 tisíc aut

6. 1. 2014 – Také druhý největší autobazar v Česku – Autocentrum AutoESA – zveřejnil prodejní výsledky za uplynulý rok. Zákazníkům v něm prodal celkem 9814 vozidel. Tedy o téměř 20 procent více, než v roce 2012. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia II, následována modelem Fabia a fordy Mondeo a Focus. Nejžádanější motorizací byl již tradičně turbodiesel 1,9 TDI (v 1592 vozech), následován dalším turbodieselem 2,0 TDI (725 aut). Z pohledu paliva vítězily v prodejích naftové motory, které představovaly 60 % prodejů, verze s benzínovými motory tvořily 38 % a vozy na LPG/CNG pak 2,0 % prodejů. Nejprodávanější barvou byla jednoznačně stříbrná (šedá) metalíza, jež byla na více než 2000 prodaných vozidlech. Z karosérií žádali zákazníci nejvíce variantu kombi (4181 prodaných vozů). Velmi pozitivním výsledkem je 116 prodaných aut v programu Handy car.

 

■ Elektromobily jako ojetiny ztrácejí rychle na ceně

2. 1. 2014 - Řada motoristů při koupi auta zvažuje nejen výhodnost nákupu, ale i jeho následného prodeje. Jak prokázaly podobné výzkumy ve Velké Británii a USA, největší ztrátou své hodnoty jsou postiženy elektromobily. Při opětovném prodeji jejich dosavadní majitel tratí víc, než u aut se spalovacími motory. Ve Velké Británii ztratí elektromobily během tří let až 80 % své původní hodnoty, zatímco běžné vozy se pohybují v rozmezí 60 až 70 %. Na rychlém pádu hodnoty se podepisuje zejména skutečnost, že ten, kdo chce elektromobil, má dnes zájem o nový, nikoli o ojetý, a vozy tak dohromady není komu prodávat. V rámci výzkumu v USA došlo i na seznam aut s největším poklesem zůstatkové hodnoty – ty prý budou u Nissanu Leaf, Fiatu 500e a Smartu Fortwo Electric Drive.