2013 

 

■ Brněnské AutoESA získalo certifikát TÜV

17. 12. 2013 – Autocentrum AutoESA získalo, jako vůbec první český prodejce ojetých vozidel, certifikát kvality služeb společnosti TÜV Nord Czech už v lednu letošního roku. Při otevření první moravské pobočky v Brně proto Autocentrum ESA požádalo o certifikaci i této provozovny. Ta proběhla v minulých dnech a moravští zákazníci si tak mohou být jisti, že dostanou stejně špičkový servis jako v hlavní pražské centrále.

 
 

■ O emisích se bude hlasovat

Listopad 2013 - Evropský parlament bude v lednu hlasovat o kompromisu v otázce emisí oxidu uhličitého u nových aut v dalších letech. Kompromis spočívá v dohodě dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020. Zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později. Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 na 7,5 g/km. Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 g/km. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 g/km do roku 2020. Návrh se nelíbil Německu, jehož výrobci produkují automobily se silnějšími motory. Němci počátkem října předložili vlastní návrh, ve kterém nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 g/km u 80 % produkce jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta měla limit splnit až v roce 2024.

 

■ Na vrakovištích letos skončilo na 105 tisíc aut

21. 10. 2013 - Letos v Česku majitelé zlikvidovali téměř 105 tisíc automobilů. Přesně – 104 977. To je o šest procent méně než v loňském roce. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Počet ojetých osobních a lehkých užitkových automobilů vyvezených z Česka se letos naopak zvýšil o pětinu na takřka 27 tisíc vozů. Žebříčku vyřazených vozů k likvidaci vévodí Škoda s 37 546 automobily, následuje Ford (12 433) a Renault (8702). Vyřazeno bylo také 209 wartburgů a 341 trabantů, které se na trhu již dávno neprodávají. Nejvíce vyváženou značkou mezi ojetinami je letos zatím Volkswagen se 4255 exportovanými vozy, následuje domácí Škoda (4109) a Ford (3337). Z Česka odjelo do zahraničí i 29 ferrari, 11 lamborghini a 129 porsche. U některých značek ale může jít o takzvané reexporty, jimiž si dovozci vylepšují prodejní statistiky v ČR. Nový vůz prodejce nejdříve zaregistruje v ČR, takže se promítne do tuzemských prodejních čísel, a obratem jej vyveze k zákazníkovi v zahraničí.

 

■ Tři nejoblíbenější (stará) auta

1. 10. 2013 - Podle hlasování 75 tisíc uživatelů inzertního webu Autoscout24 by Evropané ve svých garážích z klasických aut nejraději viděli Ford Mustang, následovaný BMW M1 a Volkswagen Brouk. Mustang byl první volbou pro 37 % motoristů z Rakouska, Belgie, Francie, Německa, Nizozemska, Itálie a Španělska, „em-jednička“ dostala pětinu hlasů a „brouk“ 11 procent.

 

■ Nejztrátovějším autem všech dob je Smart Fortwo

30. 9. 2013 - Automobily jsou vyvíjeny pro komerční úspěch, ne každý z nich to naplní. Analytici společnosti Berstein Research spočítali, která auta byla nejztrátovější. Výsledky průzkumu zveřejnil britský časopis Autocar. Absolutním rekordmanem je Smart ForTwo, který se vyráběl v letech 1997 až 2006 (na ilustračním snímku aktuální identický pokračovatel vozu). U modelu původně hodinářské firmy Swatch, později převzatého pod křídla koncernu Daimler, výrobce na každém prodaném kusu tratil přibližně 120 000 korun. Celkové ztráty dvoumístného smartu, pro nějž se musela vyvinout nová platforma a postavit továrna, dosáhly 85 miliard korun. Vedle šlápl také Fiat s modelem Stilo (2001-2009), u něhož celková ztráta dosáhla 53 miliard Kč, nebo Volkswagen s reprezentativním sedanem Phaeton. Stále vyráběný vůz již „stál“ automobilku 50 miliard korun.

1. Smart Fortwo (1997-2006) ... celková ztráta 85 mld. Kč
2. Fiat Stilo (2001-2009) ... 53 mld.
3. Volkswagen Phaeton (od 2001) ... 50 mld.
4. Peugeot 1007 (2004-2009) ... 47 mld.
5. Mercedes-Benz třídy A (1997-2004) ... 43 mld.
6. Bugatti Veyron (od 2005) ,,, 43 mld.
7. Jaguar X-Type (2001-2009) ... 43 mld.
8. Renault Laguna (2006-2012) ... 39 mld.
9. Audi A2 (2000-2005) ... 36 mld.
10. Renault Vel Satis (2001-2009) ... 30 mld.

 

Nejvíce se na jedno prodané auto podle analytiků Berstein Research tratí u Bugatti Veyron. Hypersportovní model s cenovkou od 30 miliónů korun přináší ztrátu těžko uvěřitelných 117 miliónů (!) korun na každé prodané auto. Prakticky se nevyplácí prodávat, nicméně roli výkladní skříně koncernu Volkswagen plní bezezbytku. A možná to ztrátu velmi dobře vyvažuje ...

 

■ Cebia prověřuje auta i na Slovensku

24. 7. 2013 - Cebia, společnost zabývající se prověřováním ojetých vozidel, zahájila exkluzívní spolupráci s největším slovenským inzertním portálem s ojetými automobily www.autobazar.eu. Na něm jsou od počátku července 2013 u prověřených vozidel zveřejňována osvědčření Cebia report. Alternativně má zákazník možnost prověřit VIN vozidla přímo v systému Autotracer. Obě firmy se tak budou společně snažit o ozdravení slovenského trhu s ojetými vozidly. Webový portál www.autobazar.eu je v současnosti nejnavštěvovanějším inzertním auto-moto portálem na Slovensku, aktuálně disponuje přibližně 320 tisíci nabídkami.

 

■ Stáří vozidel v Česku opět narostlo

24. 7. 2013Vozový park v České republice věrně kopíruje demografický vývoj ... také neustále stárne. Podle informace, zveřejněné Sdružením automobilového průmyslu na základě údajů z Centrálního registru vozidel, jsme se dokonce v případě osobních vozů vrátili v prvním pololetí 2013 hluboko do minulosti. Jejich průměrné stáří je už totiž opět vyšší než 14 let (přesně 14,06 roku), přičemž naposledy jsme na tom byli takto špatně v roce 1995. Podíl aut, vyrobených před rokem 2003, pak činil plných 61,71 procenta. Jen velmi chabou útěchou může být, že ostatní kategorie jsou na tom ještě hůře. Nezáviděníhodné prvenství patří v tomto ohledu už dlouhodobě motocyklům s průměrným stářím 31,65 roku!

 

■ Autobazary AAA Auto loni prodaly více aut

7. 1. 2013 - Skupina autobazarů AAA Auto loni prodala v Česku, na Slovensku a v Rusku celkem 51 364 ojetých vozů. Největší nárůst zaznamenala na Slovensku, kde se prodeje meziročně zvýšily o 22,6 procenta. V Česku byl nárůst  6,5 procenta, v Rusku se zvýšil šestinásobně. Nejvíce aut se prodalo v Česku - 35 062 vozy. Na Slovensku si auto od AAA Auto odvezlo celkem 14 211 zákazníků, v Rusku 2091 zájemců. Pomoci k dalšímu zvyšování prodejů má firmě otevření dvou až tří dalších poboček v Česku a na Slovensku, nyní firma ve třech zemích provozuje 30 prodejních center. Druhý největší tuzemský autobazar AutoESA prodal loni 8500 ojetých automobilů, což je o desetinu více než v roce 2011. Třetinu prodaných aut v "Esa" tvořily vozy značky Škoda.