2007
prosinec 2007
Ojetiny vedou statistiku
I přes nárůst prodejů nových vozidel na českém trhu, jichž bylo v období od ledna do konce listopadu poprvé zaregistrováno téměř 122 tisíc, drží prodejní primát v tuzemsku ojetiny. Od ledna do listopadu do registru přibylo 199 702 ojetých osobních automobilů a 9662 lehkých užitkových vozů. Vozy obou kategorií tak tvořily 54,3 procenta všech vozů v tuzemsku uváděných do provozu. Dovoz ojetin meziročně stoupl o 18,9 procenta. Z dovezených osobních automobilů jich 59 645 bylo starších deseti let, což je téměř 30 procent všech dovezených. Podle Sdružení automobilového průmyslu přinesla zvýšení dovozů starých automobilů liberalizace dovozů od loňského července. Nárůst dovozů se odehrál právě v kategorii vozidel starších deseti let.
prosinec 2007
Pro AAA Auto pracuje 4000 lidí
Ze skupiny AAA Auto se pomalu stává celoevropská firma. která „dává“ práci čím dál většímu počtu lidí. Již brzy dosáhne jejich počet hranice čtyř tisíc. Po České republice s 2300 zaměstnanci se nejvíce poptávka po kvalifikované pracovní síle odrazila v Maďarsku, kde je v současnosti ve společnosti zaměstnáno téměř 600 zaměstnanců, třetí nejsilněji personálně obsazenou zemí je Slovensko, které je po ČR druhou zemí s nejhustší sítí autocenter AAA Auto. Pokračující nábor nových zaměstnanců je podle vyjádření firmy orientován především na pozice v oddělení prodeje, výkupu a prodeje finančních produktů, které jsou jedny z nejnáročnějších z hlediska zaškolování zaměstnanců.
listopad 2007
Opravna vraků
Vzpomínáte si na reklamu automobilky Peugeot, v níž muž přinutí slona sednout si na auto? Ta reklama byla inspirována postavou a dílem dnes už věhlasného bangladéšského autodesignéra Leepu, který ve své dílně vytváří neobyčejné výtvory na čtyřech kolech, a jenž se také stal hlavní hvězdou kultovního seriálu Bangla Bangers. Nyní Leepu zavítal do Londýna, kde se dal dohromady s místním, velice nadaným automechanikem Berniem, aby před kamerou postavili během pouhých tří týdnů super auto z věcí, které najdou na vrakovišti. Aby to neměli až tak jednoduché, rozpočet nesmí přesáhnout 4000 liber. Že je to možné, vám oba bangladéští „umělci“ dokážou v dokumentárním seriálu Opravna vraků: Londýnský autoservis, který bude mít premiéru 17. listopadu ve 20.00 hod. a dále se bude vysílat každou sobotu v listopadu a prosinci na televizním kanálu Discovery Channel.
listopad 2007
Rekordní ojetiny
Dovoz ojetých aut všech kategorií stoupl do října o pětinu a přesáhl 200 tisíc vozidel. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu s tím, že dovoz ojetých osobních a lehkých užitkových aut v tomto období vzrostl o 22 procent na 191 159 vozů.
„Za deset měsíců roku 2007 se dovezlo přibližně stejně ojetých vozidel jako za celý rok 2006,“ uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek. Ojeté osobní a lehké užitkové vozy letos tvoří 54 procent všech nově registrovaných aut v tuzemsku. Dovoz ojetých nákladních aut se zvýšil o čtvrtinu na 3597 vozů, import autobusů z druhé ruky pak vzrostl o 61 procent na 190 vozidel. Pro Úplnost: ojeté motocykly tvořily 44 procent všech nově registrovaných strojů, jejich dovoz se zvýšil o polovinu na 18.286 strojů. Ve stejném období prodali domácí výrobci a dovozci 158 722 nových osobních a lehkých užitkových aut, což je ovšem také nárůst proti loňsku, i když ne tak výrazný (11 %) než v případě ojetin.
listopad 2007
Zájem o luxus
Již 200 luxusních ojetých automobilů v aktuální prodejní ceně nad půl milionu korun letos prodala společnost AAA Auto. Potvrzuje se tak trend, že v České republice stále roste zájem zákazníků o vozy, jež jako nové stály i hodně přes jeden milión korun. Rozšiřuje se skupina motoristů, kteří od svého automobilu požadují maximální pohodlí: „Letos prodáme těchto luxusních vozů nejméně 300, což bude oproti loňskému roku nárůst o více než 30 %,“ uvedl ředitel výkupu AAA AUTO Petr Vaněček. Vůbec nejžádanějším ojetým vozem je v této cenové kategorii Mercedes-Benz třídy E a aktuální model Audi A6, mezi další žádané zánovní automobily pak patří třeba Volkswagen Touareg nebo většina modelů automobilky BMW. Všechny tyto luxusní vozy ztratily v prvních letech svého provozu 40 až 60 procent ze své pořizovací ceny, a jsou tak pro nového zákazníka podstatně cenově přístupnější.
říjen 2007
AAA patří "Ačkům"
Čtyři roky probíhající spor o používání ochranné známky AAA na Slovensku skončil. Pro „české“ AAA Auto vítězně. Nejvyšší soud Slovenské republiky před pár dny rozhodl o tom, že pan Martin Klíma je povinen změnit obchodní jméno společnosti AAA Auto v obchodním rejstříku, zdržet se používání ochranné známky AAA a zdržet se nekalosoutěžního jednání proti skupině AAA Auto. Proces se táhl už od roku 2003 a zpočátku se nevyvíjel pro česká „áčka“ příznivě. „První řízení, které proběhlo u Krajského soudu vyhrál pan Klíma, aniž by soud přijal naši argumentaci založenou na mezinárodním právu a zdůvodnil nepřijetí argumentu. Nejvyšší soud SR , jako odvolací soud, jeho rozhodnutí ale změnil v náš prospěch,“ uvedl Marián Broškovič, vedoucí AAA Auto pro Slovensko.
říjen 2007
Ojetiny v převaze
V průběhu ledna až září 2007 bylo v České republice poprvé zaregistrováno celkem 170 578 ojetých osobních a užitkových automobilů. Jedná se o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti stejnému období roku 2006 byl za tyto kategorie zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých o necelých 26 procent (přesně o 34 805 vozidel). Ve srovnání s rokem 2005 jde o nárůst více než padesátiprocentní. (58 184 aut). Nových vozů bylo ve stejném období poprvé zaregistrováno celkem 140 453, což je proti stejnému období loňského roku desetiprocentní nárůst, nicméně v porovnání s ojetými vozy není tak výrazný. Podíl ojetých vozů na celkových prvních registracích vozidel v Česku tak v součtu těchto kategorií (M1 a N1) dosahuje 55 procent. U osobních vozů (tedy pouze u kategorie M1) přitom činí až 62 procent, u užitkových 15 procednt. Tyto podíly se každý měsíc zvyšují.
říjen 2007
V Německu se kradou trabanty
Trabant, dříve vysmívaný symbol východoněmeckého automobilového průmyslu, se dostal do elitní společnosti nejžádanějších značek mezi zloději.
Alespoň to vyplývá z německého žebříčku nejčastěji kradených automobilů podle značek. Podle Svazu pojišťovacích společností (GDV) zloděje více přitahují už jen sportovní vozy Porsche. Nejvíce se podle pojišťoven kradou osobní vozy v Berlíně. Na tisícovku aut značky Porche na německých silnicích připadalo v minulém roce v průměru 2,4 ukradeného vozu. V absolutních číslech to bylo 222 vozů legendární značky. Z každé tisícovky trabantů jich loni bylo v Německu ukradeno 2,1. Ze statistiky, která odráží i skutečný zájem o jednotlivé značky automobilů, vychází východoněmecký „bakeliťák“ velmi dobře. Pohříchu se však trabanty, jejichž výrobu automobilka ve Zwickau zastavila v roce 1991, stávají už jen sběratelskou značkou.
Rádi si nenechavci počíhají také na modely Volkswagen Golf, Audi Allroad Quattro a BMW X5. Mezi konkrétními typy se nejvíce kradl Volkswagen Golf IV R32, jehož krádež loni nahlásilo více než 13 z 1000 majitelů tohoto vozu. Za „obzvlášť nápadnou“ označil Svaz pojišťoven skutečnost, že se hojně kradou terénní automobily. Ty jsou cíleně vyváženy do zemí, kde je potřebují kvůli špatnému stavu silnic. Kromě toho se prý zloději aut v poslední době hodně zlepšili i v technických znalostech a dovednostech, neboť se kradou také automobily s dobrým elektronickým zajištěním. Největší riziko odcizení přitom existuje u automobilů, jež opustily výrobní linku před nejméně 12 lety. Zájem o starší automobily podle GDV vyplývá mimo jiné z nedostatku náhradních dílů. Celkově však zpráva svazu přinesla pozitivní bilanci: vloni bylo v Německu ukradeno „jen“ necelých 19 000 osobních automobilů, přičemž před deseti lety to ještě bylo více než 76 tisíc.
září 2007
AAA Auto: Přestup nejen sezóny
Bývalý generální ředitel a nynější předseda dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek zasedne v představenstvu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto.
V českém automobilovém „šoubyznysu“ se stalo něco, co by čekal málokdo. Jeden z nejvyšších manažerů v tomto odvětví, ing. Vratislav Kulhánek (na snímku vlevo), který kromě toho, že dlouho šéfoval automobilce Škoda Auto a dnes je předsedou její dozorčí rady, je také prezidentem Sdružení automobilového průmyslu (SAP), jež si spolu se Svazem dovozců automobilů (SDA) na rozmach ojetin u nás nejvíce stěžují, se stal členem vedení největšího autobazaru AAA Auto. Jak uvádí tisková zpráva autobazaru, Kulhánek je neexekutivním členem představenstva, tedy bez výkonných pravomocí. Jeho angažování souvisí se zamýšlenou expanzí společnosti AAA Auto na další trhy Evropy, podle majitele firmy Anthony Dennyho (vpravo) chce firma využít Kulhánkových zkušenosti v oboru. Firma AAA Auto má nyní 38 poboček v pěti zemích, vedle Česka ještě na Slovensku, v Polsku a Rumunsku. Loni expandovala do Maďarska, kde stále posiluje. V srpnu na místím trhu otevřela dvě další pobočky, další zprovozní do konce roku. V poslední době je to už třetí vysoký manažer, který posílil řady této společnosti – v květnu se stal finančním ředitelem bývalý manažer společnosti Orco Emmanuel Leonard, v srpnu pak do firmy nastoupil bývalý šéf komunikace mobilního operátora Vodafone Vladan Crha jako ředitel komunikace a sponzoringu. AAA Auto loni vykázala tržby ve výši téměř deseti miliard korun a prodala 61 tisíc vozů. Letos plánuje prodej 85 tisíc aut.
září 2007
Důchodci na našich silnicích
Nejstaršími vozy na českých silnicích jsou značky Wartburg, Moskvič a Trabant s průměrným věkem přesahujícím 33 let. Vyplývá to z pololetních údajů Sdružení automobilového průmyslu. Na prvních pěti místech pomyslného žebříčku podle SAP skončily vozy bývalého východního bloku. Až šestý je Fiat s průměrným stářím 14,72 roku. Hned za ním následují škodovky s průměrem 14,71 roku. Značkami s nejnižším věkem jsou naopak Kia a Hyundai s průměrem pět, respektive sedm let. Průměrný věk všech 4,22 miliónu osobních aut registrovaných v Česku je 13,88 roku.Podle ředitele sdružení Antonína Šípka je více než 1,5 miliónu vozů v Česku starších 15 let. Zhruba 42 procent tvoří vozy tuzemské výroby a 43 procent vozy ze zemí Evropské unie. Podíl starých vozů z tuzemska se od konce roku 1999 snížil o 11 procentních bodů a z bývalého východního bloku z 11 na 4,6 procenta. Naopak množství aut z EU se o 13 bodů zvýšilo.
září 2007
Ojetiny stále vedou
Prodej nových osobních aut v prvních osmi měsících letošního roku sice vzrostl o téměř sedm procent na 89 532 vozů, nicméně odhadovaný prodej ojetých automobilů byl ve stejném období přes 147 tisíc. To je o dvě třetiny více než prodej nových vozů. Mezi ojetými auty kraloval Ford, jehož se do Česka dovezlo 21 082 vozů. Následoval Renault a hned v závěsu za ním Škoda. Čtvrté místo obsadil Peugeot a páté Volkswagen.
červen 2007
Dovoz ojetin opět stoupl
Dovoz ojetých osobních aut do České republiky letos od ledna do května meziročně stoupl téměř o polovinu na 90 328 vozů.
Takhle prázdno v autobazarech ještě dlouho nebude ...
Prodejci nových vozů ve stejném období dodali na trh jen 55 000 nových osobních vozů a 23 000 lehkých užitkových aut. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů. Podle představitelů jednotlivých značek je přitom právě nekontrolovaný dovoz starých ojetin hlavní překážkou rozvoje trhu s novými vozy. Přibližně polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do patnácti let. Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do ČR dovezeno přes 200 tisíc ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří asi polovinu všech dovážených ojetin. „Podle nás se takto zcela jasně negativně projevuje příliš servilní postoj České republiky k tlaku Evropské komise, která z nás během necelého roku vytvořila vrakoviště Evropy. Na náš úkor se bohaté státy zbavují šrotu, který by jinak musely nákladně ekologicky likvidovat,“ uvedl pro ČTK předseda sdružení Ing. Zbyněk Veselý.
Nejvíce se dovážejí fordy, jichž od ledna do května přibylo 12 850, následují ojeté škodovky s 10 873 nově registrovanými ojetými auty a pak značky Renault, Peugeot a Volkswagen. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že počet dovážených ojetých aut letos dosáhne rekordních 200 000 vozů.
červen 2007
Jágr v ojetině
I letos stráví fenomenální hokejista Jaromír Jágr svou dovolenou v ojetině. Od svého partnera, společnosti AAA Auto, dostane na dobu svého pobytu doma luxusní limuzínu Volvo S 80. Ze široké nabídky luxusních vozů si Jágr vybral právě Volvo S80, jež pohání 2,4litrový turbodieselový motor disponující výkonem 136 kW, tedy asi 185 koní. Auto v barvě šedé metalízy nabízí veškerý komfort od automatické převodovky a koženého interiéru s vyhřívanými sedačkami až po satelitní navigaci, dešťové senzory nebo digitální víceokruhovou klimatizaci.
Jágr nemá s ojetinami problém
červen 2007
Vede stříbrná
Cenu ojetého automobilu neovliňuje pouze technický stav, ale do značné míry i maličkosti. Jednou z nich je kupříkladu barva karosérie. „U klasických osobních vozů již několik let hraje prim stříbrná metalíza a odstíny šedé barvy,“ říká Pavel Pospíšil ze společnosti AAA Auto, která je největším prodejcem ojetých automobilů u nás. Druhou nejžádanější barvou prodávaných aut v AAA Auto je podle statistiky bílá, o třetí místo se v pomyslné hitparádě barev dělí černá s červenou, hned za nimi je pak modrá barva a jen každé čtrnácté auto je nalakováno na zeleno. Zákazníci podle Pospíšila preferují barvy i podle toho, o jaký typ auta se jedná. U velkých luxusních vozů je největší zájem o tmavě šedou a stříbrnou, sportovní vozy se nejlépe prodávají v barvě červené. Bílá je nejčastěji vidět na služebních pickupech a dodávkách a ten, kdo si přichází pro velké terénní auto zase nejčastěji preferuje barvu stříbrnou.
červen 2007
Golf z náhradních dílů
Bojovat proti trochu pokryteckým kampaním automobilek, které tvrdí, že jediné kvalitní náhradní díly jsou jen ty originální, předražené, se rozhodl originálním způsobem obchodník z Hamburku Matthies, živící se dovozem druhovýrobových náhradních dílů. Jednu z nejpopulárnějších ojetin, golf čtvrté generace, rozebral do posledního šroubku a postavil znovu, kompletně právě z neoriginálních součástech. Svůj výtvor nazval Molf A a za pozornosti motoristických médií s ním zahájil dvouletý životnostní test, během něhož má najet 100 000 kilometrů a dokázat, že díly z druhovýroby nejsou o nic horší, než ty originální.
květen 2007
Nejprodávanější auta v Auto Esa
Nejprodávanějším značkou nového vozu je Škoda. Platí totéž i mezi ojetinami?
Odpovídá TOMÁŠ SVOBODAz Autocentra ESA: Samozřejmě, že trh s ojetými vozy kopíruje prodejnost nových vozidel. Nejžádanější v našem Autocentru ESA je dnes zlidovělý a velmi dostupný model Felicia, jichž jezdí po republice přes 400 tisíc. Za minulý rok zaznamenala felicia velký pokles ceny a posouvá se do sektoru, kde dříve byl favorit. V prodejnosti následuje felicii těsně Škoda Fabia, která se vyrábí již sedm let a je po ní velká poptávka mezi zájemci o ojetiny. Největší zájem je o motorizaci 1,.2 HTP a 1,4i. Naopak špatně prodejné jsou motory SDi a karosérie sedan - to nebyla příliš šťastná volba. S příchodem nového modelu Škoda Fabia letos na jaře došlo k poklesu prodejní ceny staršího modelu Fabia a tento trend bude pokračovat. Model Octavia, jenž se vyrábí od roku 1996 má také své pevné místo ve všech cenových kategoriích. Největší poptávka je po benzínovém motoru 1,6 a dieselu 1,9 TDI. Nejstarší octavie jsou dnes už pod hranicí 100 tisíc Kč a zánovní Octavia II s plnou výbavou přesahuje 700 tisíc Kč. V tomto širokém cenovém spektru jsou všechny typy motorů a výbav. Obecně si škodovky drží dlouho svou cenu a v porovnání s konkurenčními modely při stejné pořizovací ceně nového vozu ztrácejí nejméně na ceně. Značka Škoda tvoří v našem Autocentru ESA přibližně třetinu všech prodávaných vozidel. Je to dáno velkou dostupností náhradních dílů a také možností servisování v každé větší obci v ČR.
květen 2007
Ojetin je více než nových aut
Také v roce 2007 se potvrzuje, že Česká republika zůstává „rájem“ ojetých vozů. Podle informací Sdružení automobilového průmyslu bylo za první čtyři měsíce letošního roku (leden-duben 2007) v tuzemsku poprvé zaregistrováno celkem 150 760 motorových vozidel, přičemž ojetých z dovozu bylo 80 913. To činí podíl na celkových registracích 53,67 procenta. V porovnání s loňským rokem jde opět o nárůst prvních registrací – více opět u ojetin, jichž přibylo přes 28 000 (!). Nejmarkantněji se tato situace projevuje u osobních vozů, jichž se letos (od ledna do dubna) zaregistrovalo už 69 744, zatímco nových pouze 42 079. Znatelně méně to ale bylo v kategorii malých užitkových vozů, kde podíl ojetých modelů činí jen 15,5 procenta, zatímco u osobních aut 62 procent. Navrch mají nové vozy také v kategorii nákladních vozů (kategorie N2 a N3) a autobusů, srovnatelně jsou na tom ojetiny u motocyklů a mopedů – ojetých bylo z dovozu zaregistrováno 6375. Oproti stejnému období loni je to ale v této kategorii téměř o 100 procent více – od ledna do dubna 2006 bylo totiž z dovozu zaregistrováno pouhých 3333 motocyklů a mopedů.