PODLE AUTOMOBILOVÝCH ZNAČEK
01.01.2018 00:00
o autech z první a druhé ruky
23. 6. 2017 – Francouzský Citroën
musí svolat do servisu své loni vyrobené nové modely Jumpy. Vozy se mohou kvůli zjištěné závadě stát neovladatelnými. Příčinu vidí odborníci v pastorku převodky posilovače řízení, který byl nesprávně upevněn. To může vést ke ztrátě možnosti vozidlo řídit. Do servisu by kvůli tomu měli zamířit užitkové varianty Jumpy z období 15. 6. až 5. 9. 2016. Závadu odhalili v sousedním Německu a týká se vozidel vyrobených ve Francii.
13. 6. 2017 – Chybějící upevňovací šrouby jsou důvodem svolávací akce vyhlášenou pro francouzský model Renault Kangoo. Zprávy o tom dorazila z Francie a Polska. V reportu se uvádí, že u vozů Kangoo vyrobených mezi 9. září a 12. prosincem 2016 chybějí upevňovací šrouby na napínací tyči na pomocném rámu. V důsledku toho existuje nebezpečí, že ochranná lišta motoru nebude v případě čelního nárazu správně chránit cestující.
11. 8. 2016 – Také u stále populárnějších aut na zemní plyn se mohou vyskytnout závady, vyžadující návštěvu odborného servisu. Jedna taková nyní čeká dodávky Volkswagen Transporter. Důvodem je podezření na netěsnost mezi ventilem kompozitního zásobníku zemního plynu a samotným zásobníkem, následkem čehož může unikat zemní plyn (CNG) do vnitřního, popřípadě zavazadlového prostoru. Závadou jsou podle upřesnění výrobce ovlivněny dodávky řady T5 vyrobené celkem v dlouhém časovém období – od 9. srpna 2013 do 30. června 2015.
25. 7. 2016 – Téměř jeden rok se vyráběla dodávka Toyota Proace se závadou, která může vést k požáru. U některých vozů se podle zjištěných informací rychleji opotřebuje spoj mezi vratnou palivovou hadicí a vstřikovačem a dojde k unikání paliva. To by mohlo vést k požáru. Závadu odhalili na Maltě a následně i v Nizozemsku, problém by se měl řešit servisní akcí. Ovlivněny jsou Toyoty Proace vyrobené mezi 24. dubnem 2013 a 10. dubnem 2014.
30. 6. 2016 – Problém s bezpečností má nová generace modelu Volkswagenu Transporter. Týká se airbagů. Z Německa a následně i z Nizozemska přišly informace o svolávací akci kvůli nainstalování špatně poskládaných bezpečnostních vaků v postranním airbagu levého předního sedadla. Ty by se v případě nárazu nemusely správně otevřít a dostatečně ochránit cestujícího. Problém se týká vozidel vyrobených mezi 17. listopadem 2015 a 6. dubnem 2016.
13. 6. 2016 – V aktuální generaci Renaultu Trafic mohou chybět některé šrouby, což ovlivní třeba i správnou funkci airbagu v případě nárazu. Jak se uvádí v hlášení, jež dorazilo z Portugalska a Nizozemska, chybějí v trafiku montážní šrouby příčníku palubní desky. V případě nárazu se vinou toho může pozměnit deformace materiálů, a tím ovlivnit nasměrování bezpečnostního vaku. Problémem jsou postiženy Renaulty Trafic vyrobené od 14. 5. do 1. 12. 2014.
11. 5. 2016 – Nebezpečí požáru hrozí dodávkám i osobním verzím Fiatu Scudo poháněným dieselovým motorem. Dokonce i po vypnutí motoru ... Příčinou je unikající palivo krytem dieselového filtru. Nafta může kapat na vozovku, ale i na horké části agregátu a vyvolat požár. Závadou jsou zasaženy modely Scudo vyrobené v rozpětí dvou let, konkrétně od září 2012 do října 2014. Vše by měla vyřešit svolávací akce.
4. 5. 2016 – Spolehnutí není aktuálně na dodávky Opelu Movano. Z Německa dorazila zpráva o jejich problémech s kolejnicemi postranních dveří. Ty mohou selhat vinou špatných pantů. Hrozí upadnutí samotných kolejnic za jízdy, což by mohlo způsobit nehodu nebo zranění. Vypadnout z vozu by mohlo i převážené zboží. A pozor! Problém se týká celkem velkého počtu vozů, neb závadou jsou dotčeny movana vyrobená během pěti let – od roku 2010 do roku 2015.
28. 4. 2016 – Z Polska došlo upozornění na aktuální problém Renaultu Trafic. Za jízdy se u něj může samovolně otevřít kapota. Důvodem mohou být nedostatečně utažené šrouby zámku kapoty, což může vést k jejímu otevření za jízdy. Do servisu zamíří Trafic v současné třetí generaci, problém byl detekován u modelů od začátku výroby do 3. září 2015. Zda se problém týká i sesterského Opelu Vivaro, se ve zprávě neuvádí.
6. 4. 2016 – Pozvánku do servisu najdou ve svých poštovních schránkách brzy majitelé užitkového modelu Peugeot Boxer. Z Německa dorazila informace o problému, který v konečném důsledku může způsobit i nehodu. Příčinou je možné selhání různých elektrických systémů a nástrojů palubní desky vinou chyby v zajišťovacím mechanismu zapalování. Svolávací akce by se měla týkat vozidel vyrobených mezi 1. říjnem 2014 a 25. květnem 2015. Podle našich zpráv budou do servisu kvůli totožné závadě svolány i bratrské modely Citroën Jumper, pouze z jiného časového údobí výroby – od 30. září 2014 do 16. června 2015 a Fiat Ducato vyrobený mezi říjnem 2014 a červnem 2015.
22. 2. 2016 – Užitkové modely
Toyota Proace jsou svolávány do servisů kvůli zjištěné závadě s předehřívačem paliva. Ten ohřívá palivo před jeho vstupem do palivového filtru a snižuje tak usazování vosku. Podle zprávy, která dorazila z Německa, se může ohřívač v užitkové toyotě přehřát a způsobit tím selhání motoru a následně i únik paliva. Závada byla zjištěna u vozidel vyrobených mezi dubnem 2013 a prosincem 2014. Jestli jsou závadou postiženy i příbuzné modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy, vyráběné na stejné výrobní lince, se ve zprávě neuvádí.
27. 1. 2016 - Když u automobilových značek dojde k výrobní vadě, většinou to zasáhne několik modelů najednou. Přesně taková věc nyní platí pro Dacii a její modely Logan, Sandero, Lodgy a Dokker. Důvodem pro svolání vozů stejného technického základu rumunské značky je právě chyba vzniklá při jejich výrobě. U uvedených automobilů může kvůli ní dojít k prasknutí spojovací tyče řízení a následné ztrátě kontroly nad řízením vedoucí třeba i k nehodě. Spojovací tyče řízení (středové tyče) jsou díly řízení, které přenášejí rotační nebo kývavý pohyb z převodky řízení na pohyb lineární. Jsou centrálním propojením pro skříně řízení a musejí být pevné a odolné. Zpráva o problémech čtyř modelů Dacia došlá z Německa bohužel neuvádí, z jakého období vyrobených kusů se svolávací akce týká (pouze v případě loganu a sandera upřesňuje, že jde o jejich 2. generace), další podrobnosti se proto pokusíme zjistit u českého importéra.
21. 1. 2016 - Hned šesti modelů se dotýká aktuální svolávací akce Renaultu kvůli nebezpečí prasknutí pohonného rotoru vakuového čerpadla. Kromě jiného se to týká i dvou užitkových typů Trafic
a Master. Jim podle zjištění může prasknout pohonný rotor vakuového čerpadla, což by vedlo k okamžité nefunkčnosti vakuového čerpadla, a tím ztrátě účinnosti posilovače brzd a činnosti motoru. Přes velký modelový záběr se bude závada opravovat nejspíš jen u hrstky vozů, jelikož u každého modelu jsou dotčenými kusy pouze z jednoho dne výroby – u modelů Trafic vyrobené 15. 10. 2015 a Master vyrobené následujícího dne 16. 10. 2015. Jedná se o vozy produkované Renaultem ve španělské továrně.
19. 1. 2016 – Problémů se samonastartováním auta v poslední době celkem přibývá. Podezření na takovou závadu se nově objevilo také u modelu Volkswagen Caddy. Do servisu kvůli tomu musí vozy vyrobené v rozmezí od 25. května 2012 do konce ledna 2013. Podle zjištění výrobce je v oblasti prahu špatně zabezpečen zemní kabel ovládací jednotky. V nejhorším případě by závada mohla při manipulaci s dálkovým ovládáním způsobit samovolné nastartování motoru a v případě zařazené rychlosti i svévolné rozpohybování vozidla. Riziko závady platí pro osobní i užitkové verze modelu.
14. 1. 2016 - Pokud nefungují autu brzdy, zavání to opravdu velkým problémem. A dvojnásob to platí u užitkových aut. Problém tohoto rázu nyní řeší užitkový Piaggio Porter. Ten sice velikostně nepatří mezi tradiční užitková auta, ale i jemu se dá pořádně naložit … Modely vyrobené mezi únorem 2010 a červencem 2015 jsou nyní volány do servisů kvůli chybě v elektrohydraulické ovládací jednotce ABS. Ta může způsobit, že se vozu znatelně prodlouží brzdná dráha, což třeba zapříčiní nehodu.
20. 4. 2015 – Ze Španělska přišla zpráva o problémech modelu Opelu Vivaro. Jeho druhé generaci, která přišla na trh koncem minulého roku, může v důsledku špatné montáže hlavního elektrického vedení ve voze selhat motor. Elektrické vedení může být v kontaktu s mechanismem stěračů, jež může samovolně buď spustit, anebo naopak vypnout. Problém se týká Vivara celého modelového roku 2015. Zda stejnou závadou má i sesterský model Renault Trafic, zpráva neuvádí.
29. 3. 2015 – O spolujezdcově sedadle se někdy říká, že je to sedadlo smrti. Že to tak může doopravdy být, řeší nyní v Renaultu a Opelu. U modelu Trafic
a Vivaro (B) zjistili, že rám sedadla spolujezdce může mít praskliny v okolí kotvících bodů na podlaze, což by se mohlo negativně projevit v případě nehody. Na problém upozornili v Německu a týká se trafiků a vivar vyrobených loni (2014) od dubna, respektive května do října.
26. 3. 2015 – Když u užitkových modelů Toyoty Hiace a Dyna, vyrobených mezi dubnem 2010 a květnem 2014, kolísá tlak paliva, mohou se v jejich vysokotlakých palivových hadicích vytvořit praskliny. Důvodem je, že stěny hadic nejsou dostatečně silné. Podle zjištění problém může vést k úniku paliva a potenciálně i k nehodě. Věc se řeší svolávací akcí.
20. 3. 2015 – Někdy stačí málo, aby i takový moloch, jakým je například Volkswagen Crafter, znehybněl. U vozů vyrobených mezi červencem 2011 až květnem 2013 zlobí takzvaný setrvačný kroužek závaží tlumiče na hřídeli. Ten se může uvolnit ze své opěry a dostat se do kontaktu s příčníkem podvozku, překlopit se a uhodit do hřídele. Hřídel se pak může náhle zlomit nebo oddělit, což může zapříčinit vážné poškození podvozku.
16. 3. 2015 – Špatně spojené závěsné rameno s pomocným rámem je důvodem, proč mají být do servisu pozvány modely Renault Trafic současné generace. Šrouby a matice spojující oba komponenty se mohou uvolnit, což by mohlo vést ke zhoršení dynamického chování vozu a v extrémním případě i nehodě. Postižené jsou všechny trafiky od začátku výroby do 14. října 2014. Zda stejné nebezpečí hrozí i u „sesterských“ modelů Opel Vivaro a Nissan Primastar, se ve zprávě neuvádí.
11. 3. 2015 – Z Velké Británie přišla zpráva o problémech modelů Ford Transit a Ranger. U obou z období výroby září, respektive říjen 2014 až leden 2015 může dojít k nečekané závadě na vstřikovači paliva (uvolní se jeho vnitřní ventil), která vede ke snížení tlaku paliva a k následnému vypnutí motoru. Problém výrobce údajně řeší svolávací akcí.
3. 2. 2015 – U Nissanu NV200 by si měli jeho současní majitelé dát pozor, s jakou vehemencí „točí“ volantem. Z Řecka přišla zpráva o problému u těchto vozů s tím, že pokud by řidič ovládal volant s větší razancí, mohlo by dojít k jeho „utržení“. A tedy ke ztrátě kontroly nad řízením. Alarmující rovněž je, že závadou, která to způsobuje, postihuje uvedené nissany celého modelového roku 2012.
18. 1. 2015 – Modelům Sprinter
a Vito německého Mercedes-Benzu se podle zjištění ztrácí olej. Příčinou by mělo být těsnění napínače řetězu, které je podle všeho nestabilní, časem přestane správně fungovat a dochází k úniku motorového oleje. Podle zpráv z Německa se uvedená závada týká vozů vyrobených mezi únorem a listopadem 2014. A vlastně navazuje na stejný problém, který byl u širokého spektra modelů Mercedes-Benzu popsán v minulých dnech.
13. 1. 2015 – Na spoji mezi vratnou trubicí paliva a vstřikovači motoru automobilů Peugeot Expert
a Citroën Jumpy může docházet k úniku paliva kvůli postupnému opotřebení vratné hadice. To může za určitých okolností vést až k požáru. Uvedeným problémům čelí modely Peugeot Partner a Citroën Jumpy (jsou stejného technického základu a vyrábějí se ve stejné továrně – pozn. red.), vyrobené od července 2010 do dubna 2014.
11. 1. 2015 – U Kangoa druhé generace byla zjištěna závada na ruční brzdě. Kvůli chybě v jejím mechanismu hrozí, že se brzda může po zapojení svévolně vypojit. Na problém upozornili v Portugalsku, přičemž upřesnili, že se týká modelů se třemi sedadly vpředu a vyrobené od 1. 5. do 11. 12. roku 2013. Model Kangoo
vyrábí Renault v užitkových (Express) i osobních verzích.
7. 12. 2014 – Zadní náprava dodávkového modelu Mercedes-Benz Sprinter byla podle zjištění výrobce špatně smontována, čímž může dojít k náhlé ztrátě kontroly nad řízením bez předchozího varování. Výrobce kvůli tomu svolává všechny sprintery vyrobené mezi 8. dubnem a 16. květnem 2014 do servisů.
27. 9. 2014 – Toyoty Hilux platí za nezmary, které toho hodně vydrží a jsou veskrze spolehlivé. Bohužel to nelze tvrdit o těch, které byly vyrobeny v roce 2014. V Portugalsku zjistili, že upevňovací šroub střední hřídele volantu nemusel být u hiluxů v tomto období při montáži správně upevněn. Šroub by se v důsledku toho mohl uvolnit, a pokud se vozidlo i nadále za tohoto stavu používá, může se šroub nakonec oddělit a způsobit ztrátu kontroly nad řízením.
24. 9. 2014 – Řekové hlásí problém u renaultu Kangoo druhé generace. Odhalili chybu v ABS, jež může při prudkém brzdění vozidla znamenat nižší účinnost předních brzd a zablokování těch zadních. Vliv to může mít i na špatnou funkci ESP a zvýšenou nedotáčivost či přetáčivosti vozu. Uvedená potíž postihuje kangoa druhé generace vyrobená od 28. září 2012 do 14. května 2013.
23. 8. 2014 – I to se může stát … Automobilka Opel je nucena stáhnout do servisů více než 2000 svých modelů Combo třetí generace (C) v užitkové verzi, u nichž se „zapomnělo“ při montáži na třetí brzdové světlo (!). V těžkých podmínkách silničního provozu může podle dopravních odborníků absence třetího brzdového světla způsobit dopravní nehodu, neboť řidič vzadu jedoucího vozidla může reagovat pomaleji. Zpráva o tom přišla ze Španělska, zda se týká i dalších evropských trhů, zjišťujeme.
22. 8. 2014 – Ztráta kontroly trakce žene užitkový model Mercedes-Benz Citan do servisu. Konkrétně se svolávací akce týká vozů s trojcípou hvězdou na kapotě vyrobených od září 2012 do května 2013. Zprávy o tom přišly z Německa. Z důvodu chyby při montáži u těchto modelů špatně funguje stabilizační systém (ESP), což vede k tomu, že vozidlo je buď silně přetáčivé, nebo naopak nedotáčivé. To pak ovlivňuje správné fungování systému kontroly trakce (TCS).
28. 2. 2014 - Volkswagen potvrdil, že po celém světě svolává téměř 600 tisíc modelů Caddy k opravě závady na zadních sklápěcích dveřích. Opatření se týká především vozů v osobní verzi vyrobených v období od listopadu 2003 do ledna 2013. Svolávané vozy mohou být vybaveny vadným čepem, který drží tlumiče zpomalující zavírání zadních dveří. Může se tudíž stát, že otevřené dveře se nečekaně zabouchnou.
MARTIN PAJER, ředitel Cebia: „Příčinu vidíme především ve snaze českých zákazníků vyhnout se českým stočeným vozům. Neuvědomují si však, že problém stáčení existuje všude a není českým specifikem. Naopak převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě ´vylepšit´, protože zjistit historii auta v zahraničí je daleko obtížnější. Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu. Rostoucí zájem českých zákazníků o tyto vozy určitě není příslibem zlepšení kvality českého vozového parku."