2015
■ Otázka pro ...
PAVEL FOLTÝN, AutoESA: Na základě průzkumu jsme zjistili, že více než 65 % z našich zákazníků poptává k nově koupenému vozu služby garančního servisu. Spojili jsme se proto se společností Elit, která provozuje téměř 500 servisů, a připravili servisní produkt, jenž je v tuto chvíli na českém trhu ojedinělý. Obsahuje vybrané servisní úkony jako třeba výměnu oleje a filtrů, kompletní přezutí, leptání skel kódem VIN a registraci vozu do databáze ECCR zcela zdarma. Klienti mohou čerpat služby garančního servisu ve všech partnerských servisech Elit po předložení speciální plastové karty s vepsaným VIN kódem vozu, kterou obdrží v rámci nákupu balíčku doplňkových služeb ve všech autocentrech AutoESA. Rozsah služeb se bude samozřejmě dále rozšiřovat.
■ Otázka pro …
21. 5. 2015 - Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že zvýšením ekologických poplatků za starší auta se sníží průměrné stáří vozového parku v ČR. Myslíte si to také?
PETR PŘIKRYL, Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA): Z našeho pohledu jde spíše o způsob, jak z prodejců ojetin a následně pak občanů získat další poplatky. Je přece naprosto zcestné se domnívat, že si občan raději koupí nové vozidlo, místo aby zaplatil poplatek 3000 Kč. Bude se opakovat situace, která nastala po roce 2009, kdy byl zaveden emisní poplatek na vozy s emisní normou nižší než Euro3. Místo, aby se vozový park postupně omladil, nastal zcela opačný trend – z tehdejšího průměrného stáří osobních vozidel 13,65 roku je dnes 14,88 roku. Navíc předpokládáme, že z důvodu větší finanční zátěže pro motoristy, poklesne i počet převodů na nové majitele. Ti prostě nebudou chtít poplatek platit a vůz nepřevedou. Přitom se nabízejí určitě efektivnější řešení, která by omlazení vozového parku v ČR podpořila - například snížení silniční daně a výhodnější povinné ručení pro vozidla mladších ročníků, nebo podpora likvidace starých aut prostřednictvím šrotovného.
■ Za desetiletá auta se bude platit
17. 5. 2015 - Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Česká vláda schválila zákon o výrobcích s ukončenou životností, který předložila Ministerstva životního prostředí a průmyslu ČR. Ta podle svých zdůvodnění jím chtějí řešit problém starého vozového parku v ČR i přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Podle loňských statistik jsou v Česku více než tři miliony vozidel starších deseti let. Za registraci by nově měla platit i auta, která spadají pod emisní normu Euro3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. Poplatek by měl být 3000 Kč, zvýšit by se měly poplatky i za normy Euro 1 z pěti na 10 tisíc Kč a Euro2 ze 3000 na 5000 Kč. Zákon nyní bude projednávat Parlament i Senát.