2014 

 

■ Das WeltAuto s kilometry nemanipuluje

26. 7. 2014 - Nekalé praktiky některých prodejců s ojetinami se v poslední době opět dostaly na veřejný přetřes, což nakonec vyústilo k přelomovému verdiktu Nejvyššího soudu, jenž jeden z nejčastějších podvodů - stáčení tachometrů - označil za trestný čin. „V programu Das WeltAuto mají prodejci velkou řadu možností a nástrojů, jak skutečný technický stav a stav kilometrů zjišťovat a ověřovat,“ reaguje na události posledních týdnů Roman Filip, vedoucí programu DWA pro Českou republiku. Prodejci Das WeltAuto podle něj důkladně prověřují počet ujetých kilometrů a technický stav ojetých vozidel. Pro zjišťování a ověřování servisní historie a stavu ujetých kilometrů u koncernových vozů (VW, Škoda, Audi a Seat) slouží prodejcům DWA interní technický systém, v němž je nezávisle na místě (státě) nebo opravci (servisu) zaznamenávána veškerá historie vozu – od předprodejního servisu, přes pravidelné prohlídky, až po opravy po nehodách. Údaje z tohoto systému jsou základem pro zhotovení tzv. Zápisu o technickém stavu vozidla, který je zákazníkům Das WeltAuto k dispozici. Další výhodou je i zázemí koncernu Volkswagen. Prodejce DWA má k dispozici autorizovaný servis, takže proškolený personál s pomocí moderní techniky a přístrojů vůz prohlédne a vše zaznamená do příslušného protokolu, včetně provedených a doporučených servisních úkonů, aby byl vůz připraven k prodeji v nejlepším možném stavu. „I když není vůz ve stejném technickém stavu jako vozidlo nové,snažíme se vždy zákazníkovi poskytnout maximum dostupných informací, aby se mohl svobodně rozhodnout, zda vůz koupí. Transparentnost je proto jednou z našich hlavních zásad prodeje ojetých vozů,“ dodává vedoucí DWA pro Českou republiku, Roman Filip. Informace o každém voze v nabídce Das WeltAuto doplňuje osvědčení Cebia Report, z něhož se může zákazník dozvědět informace o kilometrovém průběhu, realizovaných opravách a o možných nedostatcích příslušného vozu.

 

■ Klimatizace většinou bez kontroly

8. 5. 2014 - Většina Čechů klimatizaci v autech pravidelně nekontroluje. Podle průzkumu sítě servisů Q-Service ji pravidelně nekontroluje až 93 procent řidičů. Prakticky každé nové auto je vybaveno klimatizací, tento komfortní prvek se objevuje i u 75 procent ojetých aut. Klimatizace ale potřebuje každoroční servis, jinak napáchá více škody než užitku. Nejvhodnější doba pro kontrolu je na jaře - v létě se totiž klimatizace používá nejvíce. Podle aktuálního průzkumu Stem/Mark, realizovaném na 491 respondentech, si pouhých sedm procent Čechů nechává v servisu pravidelně čistit klimatizaci. Přitom pravidelná kontrola a odborné vyčištění systému klimatizace spojené s doplněním chladiva by měly být provedeny alespoň jednou ročně. 

 

■ Tudy cesta nevede

27. 3. 2014 - O problémech se stáčenými tachometry u ojetin se sice čím dál více mluví, ale náprava, zdá se, je stále v nedohlednu. Situaci nezlepší ani uvažované zavedení evidence stavu najetých kilometrů při kontrolách na STK. 

Nedávno totiž europarlament rozhodl, že intervaly technických kontrol zůstanou v dosavadní podobě. Nové vozidlo tedy absolvuje STK po čtyřech letech a dále pak každé dva roky. „Nejčastější stáří ojetého vozu prodávaného v ČR je pět let,“ vysvětluje Ing. Martin Pajer ze společnosti Cebia a pokračuje: „U takového vozu by byl v případě zavedení evidence ze všech STK k dispozici jen jeden historický stav tachometru. A to je z pohledu celé historie vozidla opravdu málo a zůstává tak spoustu prostoru pro nezákonnou manipulaci se stavem tachometru.“ Připomeňme, že europarlamentem neprošel návrh na zavedení povinných kontrol u aut v časovém rytmu 4-2-1-1 ...

 

■ Technická bude dál dvouletá

10. 3. 2014 - Evropská komise neuspěla v europarlamentu s návrhem, aby prohlídky starších aut byly povinné každý rok. Ty tak zůstanou zatím dál ve dvouletém intervalu. Evropská komise si od tohoto kroku slibovala sjednocení technických kontrol v zemích EU a tím i lepší dohled nad technickým stavem aut v rámci celého kontinentu. Na první technickou prohlídku jedou nová auta poprvé po čtyřech letech provozu, na další pak vždy každé dva roky. Návrh počítal se systémem 4-2-1-1 ...

 

■ Do autoservisů Češi se svými auty moc nejezdí

11. 2. 2014 - Do autorizovaného servisu jezdí asi polovina ze všech motoristů, ta druhá do neznačkových. Tak asi vyznívají výsledky průzkumu agentury Stem/Mark vypracovaného pro servisní síť Q-Service. 

Podle ní autoservis Češi navštěvují dvakrát ročně, nejčastěji kvůli výměně pneumatik. Lidé si přitom ze tří čtvrtin servis vybírají podle vlastní zkušenosti, pro 40 % je na prvním místě kvalita služeb, 29 % dá na doporučení a 24 % dalších se rozhoduje podle ceny. Ovšem okolo 53 procent motoristů svůj servis v posledních pěti letech nezměnilo.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že neautorizované servisy navštěvují nejčastěji lidé ve věku 30 až 44 let, že 53 % dotázaných autoservis navštěvují dvakrát do roka, 15 % jednou ročně a méně často pak 12 % dotázaných. Osm procent lidí naopak nejezdí do servisu nikdy. Z hlediska potřeb jezdí do servisu 54 % respondentů kvůli výměně pneumatik, 45 % kvůli výměně oleje, 41 % kvůli pravidelné servisní prohlídce a 29 % dotázaných kvůli měření emisí a zajištění STK. Průměrná útrata v autoservisu je podle vyjádření Stem/Mark 2750 korun - v neznačkovém servisu je to 2372 Kč, což je o 1010 Kč méně, než je průměr v autorizované provozovně.