Opravy řídících jednotek

Firma pana Daniela Lekse jako jediná u nás provádí opravy řídících jednotek na profesionální úrovni. Přirozeně nás to zaujalo, neboť řídící jednotky byly až donedávna automaticky pokládány za neopravitelné a nutnost jejich výměny byla často spjata s investicí v řádech i několika desítek tisíc korun ...

 „Umíme opravit drtivou většinu automobilových řídících jednotek, prakticky bez ohledu na značku výrobce. Ať už motorů, převodovek, přístrojových desek, systémů komfortní a bezpečnostní výbavy, jednotky airbagů či elektrických posilovačů řízení nevyjímaje“ hrdě tvrdí pan Leks, jenž má v tomto nezvyklém oboru již desetiletou praxi a evidentně nemá o práci nouzi. Ani se nedivíme. Elektronických modulů ve vozech rapidně přibývá a opravovat ji prakticky nikdo nedokáže. Výhledy do budoucna má přitom možná ještě lepší, neboť bezedný trh nutí i největší a nejvěhlasnější dodavatele neustále urychlovat vývoj a stěhovat výrobu do zemí s levnou pracovní silou, takže o vzestupné kvalitě těchto elektronických součástí lze těžko hovořit. Spíše naopak.



 

„Pouze u výrazně poruchových jednotek nebo skutečně neopravitelných (k těm patří hlavně takzvané hybridní jednotky, jejichž útroby bývají povětšině zalité umělou pryskyřicí - pozn. autora), nabízíme možnost výměny za použitou jednotku shodného typu, nebo jsme i schopni zajistit skutečně zcela novou od výrobce, za cenu podstatně nižší, než jakou si naúčtuje značkový servis,“ pokračuje pan Leks, který se svými společníky založil také příbuzné firmy Dieseltechnika a Turbotechnika, zabývající se opravami vstřikovačů, vstřikovacích čerpadel a turbodmychadel na velmi vysoké úrovni.

 

KOLIK TO USPOŘÍ?

Po této otázce nás pan Leks příjemně šokuje: „Ceny se liší v závislosti na typu řídící jednotky a rozsahu poškození, obecně se ale dá říct, že v případě fyzické opravy jsme schopni zákazníkovi ušetřit v průměru asi dvě třetiny ceny nové řídící jednotky, na kterou by byl v každém servisu automaticky odkázán. V případě opravy výměnným způsobem – vadný kus za funkční  stejného typu –, kterou díky našemu rozsáhlému skladu můžeme také využít (firma disponuje skladem s více jak dvěma tisíci kusy řídích jednotek – pozn. autora), pak obvykle ušetříme částku v rozsahu asi 60 až 80 procent. I zcela nové řídící jednotky pak dokážeme sehnat za bezkonkurenční cenu a v případě, že nám zákazník pošle starou jednotku, původní software včetně kódů pro imobilizér do ní také rovnou nahrajeme.“

Konkrétní technologii oprav řídicích jednotek samozřejmě sdělit nemůžeme, neboť jde o léta pracně budovanou a pochopitelně dobře střeženou know-how firmy, v níž hrají roli nejen zkušení technici, ale i spolupráce se zahraničními partnery, vývojáře softwarů nevyjímaje. Plastovým pouzdrem většiny řídích jednotek se dokáže probourat i úplný amatér, ve změti složitých obvodů, mikročipů a stonohých „švábů“ však bez potřebného dokumentačního a softwarového vybavení těžko provede smysluplnou operaci. Nehledě na to, že bez potřebných znalostí v tu chvíli riskuje fatální a tentokrát už skutečně definitivní poškození jednotky – některé integrované obvody zničí i jen statická elektřina z rukou samozvaného mechanika.



 

SKUTEČNĚ FUNGUJE

Na návštěvu do Opavy jsme s sebou rovnou přivezli i vadnou řídící jednotku Bosch pro systém ABS/DSC ze staršího bavoráku, a chtěli se přesvědčit, jak jsou takové opravy účinné. Tato jednotka vytrvale (a úspěšně) přesvědčovala diagnostiky ve značkovém servisu o nutnosti výměny čidla otáček na levém předním kole, přestože bylo v pořádku. Jeho výměnou by se však nic nevyřešilo, takže by zákazník ve výsledku zaplatil nejen nové čidlo (možná i několikrát), ale nakonec také novou řídící jednotku a hodiny úporného diagnostického bádání. Bez důkladně prohřátého motorového prostoru delší jízdou se tato řídící jednotka tvářila zcela korektně a po vymazání uložených chyb spokojeně fungovala, což je bohužel horší varianta, než kdyby od počátku nekomunikovala vůbec. Vzhledem k obrovskému množství „studených spojů“ navíc hrozila odkazováním na neexistující závady dalších čidel, ba i vadnou kabeláž mezi ní a řídící jednotkou motoru ... Že je správná interpretace diagnostiky hlavním kamenem úrazu je jasné, neboť ne vždy musí být viníkem přímo vadná řídící jednotka, stejně jako ne vždy je viníkem řídící jednotkou odkazovaný komponent. Když už ne zkušení diagnostici, tak přinejmenším pan Leks se svými kolegy nejznámější symptomy vadných řídích jednotek podle určitých znaků rozeznají a jsou schopni poskytnout přinejmenším fundované poradenství.

Kompletně opravená řídící jednotka k nám z Opavy dorazila asi už po třech dnech, což je obvyklý standardní termín. Čistá, bez jakýchkoliv stop fušerského zásahu, proti kterému ji od této chvíle chrání i kontrolní přelepy – plomby, jež v případě reklamace usvědčí amatérské  pokusy o vstup do útrob řídící jednotky, a tím i ztrátu záruky, kterou specializovaná opravna řídích jednotek samozřejmě také poskytuje. Po několikaměsíčním pozorování a průběžném monitorování diagnostikou můžeme 100% funkčnost opravené jednotky skutečně potvrdit. Vyjádřeno čísly: když vůbec nepočítáme nové čidlo ABS, které bylo podle servisu původně zapotřebí a ani ceny opakované diagnostiky, tak jen za holou novou řídící jednotku chtěl servis účtovat 11 tisíc korun, se vším výše uvedeným okolo pak přibližně 14 tisíc korun. Její oprava by přitom stála sotva čtyři tisíce korun plus dvě minuty práce v neznačkovém servisu, který svým razítkem posvětil odbornou demontáž a montáž řídící jednotky.

 

POSLAT STAČÍ I POŠTOU

Samotnou řídící jednotku či přístrojový panel lze do firmy zaslat i poštou, případně ji odevzdat osobně. Je zde také možnost přivézt do Opavy celé vozidlo, pokud by cestu zvládlo. Je jasné, že zákazníky jsou především uživatelé ojetin, oprava řídící jednotky u vozu v tovární záruce samozřejmě smysl nedává, a navíc by jistě byla vděčným důvodem k jejímu odnětí. Protože schopným lidem, kteří chtějí zákazníkovi nabídnout i jiné řešení než jen jednoduchou a pro servis vysoce lukrativní výměnu předraženého dílu odjakživa velmi fandíme, přikládáme i malý bonus v podobě kupónu na slevu ve výši 500 Kč (k dispozici v tištěném vydání – pozn. red.), který platí nejen pro zde zmiňované řídící jednotky, ale také pro zakázky sesterských firem Turbotechnika a Dieseltechnika.


Text: Marek Oborník

Foto: autor, Dieseltechnika a Bosch

Vyšlo: AMS/AutoOjetiny 9/2012

 

 VÍCE O TÉMATU 

Celý článek včetně bohatší fotografické dokumentace a také slevového kupónu ve výši 500 Kč získáte v příloze AutoOjetiny časopisu Auto-moto speciál 9/2012. K dostání ZDE.