Obvyklý redakční test trvá týden a najede se při něm okolo tisíce kilometrů. Za tu dobu zkušený testovací jezdec dokáže zhodnotit jízdní vlastnosti automobilu, komfort, prostornost či výbavu, nemůže však říci, zda ten vůz bude spolehlivě sloužit a kolik peněz i nervů jeho provoz bude stát. Kvalitu automobilu zkrátka nejlépe prověří čas a najeté kilometry.
Proto redakce motoristických periodik přistupují k realizaci dlouhodobých testů, při nichž se zkoušenými automobily najezdí více než zhruba jeden tisíc kilometrů. Tím se jim daří nabídnout ještě ucelenější pohled a názor na daný model vozu.
Zájemce o nový automobil mívá mnoho otázek, mezi nejčastější patří spotřeba paliva a spolehlivost. Právě na tu druhou mu takřka žádný motoristický novinář po týdenní zkoušce vozu nemůže spolehlivě odpovědět, může pouze předpokládat. Po pečlivém prozkoumání techniky modelu osobně je schopen například říci, že když má vozidlo rozvodový řetěz, tak to znamená menší riziko vážné závady a nižší očekávané servisní náklady, než kdyby mělo rozvody poháněné ozubeným řemenem. Ovšem i řetěz se může výrobci nepovést, vytahá se, začne chrastit či rovnou praskne. A to nikdo předvídat nemůže.
Zajímavé a masově prodávané modely se proto obecně podrobují zkouškám dlouhodobého intenzivního provozu, při nichž pečlivě sledují chování automobilu po celou dobu, jsou přítomni u každé servisní akce, provedou celou řadu měření a na konci někdy i „rozborku“ hlavních mechanických skupin za účelem zhodnocení jejich opotřebení. S výrobcem komunikují o reklamacích a jejích příčinách. Průběžná i konečná hodnocení pak zveřejňují na stránkách svých periodik.
Samozřejmě nelze modelovou řadu posuzovat podle zkušeností s jediným exemplářem, takže my - na stránkách AutoOjetiny.cz - rádi přineseme i zkušenosti vás, majitelů.